Byta dörrar Volvo 244 -77

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Hinken
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 september 2013, 18:04

Byta dörrar Volvo 244 -77

Inlägg av Hinken »

Hej!
Håller på att räta ut min gamla 244 lite och har hittat 4 fräscha dörrar till rätt pris. Frågan är passar dörrarna från den nyare karossen på min gamla 77:a? Vad jag läst så säger vissa att man bara byter låsgrejorna medan vissa säger att man ska bygga om B stolpen. Någon som kan med säkert svar säga hur det är. Gärna bilder och sånt ifall något är ombyggt och en beskrivning på hur det är gjort.
Mvh!
/Hinken
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Byta dörrar Volvo 244 -77

Inlägg av Tilly »

Det blir till att bygga om B-stolpen. Det har funnits ett ombyggnadskit från Volvo för detta. Det lär ju knappast gå att få tag i längre men det kanske går att få tag på en bild där man ser hur det är gjort. Ett annat alternativ är ju helt enkelt att kapa bort en bit av B-stolpen och ersätta med en B-stolpe från en nyare bil.

Dörrarna skiljer sig åt en hel del så det är inget man modifierar på någon timme precis.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Byta dörrar Volvo 244 -77

Inlägg av Amarace »

Sålde volvo ett kit för b-stolpen? Enda jag vet om är beskrivningen och delar för att göra om nyare dörr till ganla låset, fanns det för b-stolpen är ju enklare isåfall (men innebär byte av dörrnyckel så man har minst tre olika nycklar totalt)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Byta dörrar Volvo 244 -77

Inlägg av Tilly »

Nu när du säger det så är det nog jag som blandar ihop det...

Jag hade samma problem för några år sedan fast med skillnaden att jag skulle ha äldre dörrar att passa på en nyare bil och det är i det fallet som en ombyggnad av dörren blir mycket omfattande, kom ihåg fel här tyvärr :x

Så då är det ju en bild på en modifierad dörr du skulle behöva. Alternativet med att byta dörrstolpen fungerar ju dock fortfarande och frågan är väl om inte det i dagsläget ändå är det bästa alternativet.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Byta dörrar Volvo 244 -77

Inlägg av Jon-Erik »

Smidigaste lösningen för den som inte har svets och är van lär vara att göra som Volvo rekommenderar:
bygga om dörrarna.
Låsen från de gamla dörrarna passar efter lite håltagningen i bakkant på dörren. Volvo har en komplett beskrivning hur i handböckerna.
Till framdörrarna behövs sen en adapterhylsa för att få den mindre, äldre, låscylindern att passa i det större hålet i de nya dörrarna. Går att hitta med lite letande.

Variant 1 är att byta ut en bit av plåten runt dörrcylindern för att kunna använda gamla låscylindern rakt av. Men då måste man svetsa...
Variant 2 är som sagt att inte röra dörrarna alls utan i stället anpassa dörrstolparna. Betydligt mera jobb med anpassning och svetsning men ger enligt min mening det bästa resultatet totalt sett.
Beror helt på hur mycket arbete man kan/vill lägga ner.....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Skriv svar