GUIDE: Ta isär elspeglar -1985

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

GUIDE: Ta isär elspeglar -1985

Inlägg av Pink Pornostar »

Då det inte är helt självklart hur man demonterar de äldre backspeglarna som satt t.om. 1985 följer här en guide. Som många säkert märkt brukar lacken lossna och aluminiumhuset oxidera. För att få bukt på detta bör man plocka ner speglarna i bitar och ta bort oxiden (t.ex. med syrabad), för att därefter lacka om dem. Då dessa speglar även satt på två andra fina bilar, BMW E24 och Ferrari Mondial, är proceduren den samma för dem.

Verktyg och material
  • • Stjärnskruvmejsel
    • Platt, smal mejsel
    • Pincett
    • XZN-bits storlek 12
    • Spackelspade
    • "Biltema Label Off 36590" ELLER varmluftspistol
    • Borr 4-5 mm
Spegelglaset
Börja med att ta loss backspeglarna från bilen.
Nästa steg är att få loss själva spegelglaset. Det sitter fast i plastplatta med dubbelhäftande tejp. Det finns två metoder, varav en är officiell och jobbig och den andra är egenutvecklad och simpel;

Officiella varmluftsmetoden
I BMW:s servicemanual står det att man ska hetta upp glaset till ca 75 C med en varmluftspistol. Detta kommer göra att den dubbelhäftande tappar sin klistriga effekt. Jag har inte testat denna metod, så det är på egen risk.

Inofficiella kemimetoden
IMG_5121_elspegel.jpg
Vinkla spegeln helt ned eller upp. Ta en spackelspade och för in i glipan mellan plattan och spegelglaset. Under operationens gång är det viktigt att inte vara för våldsam med spackelspaden då glaset i värsta fall kan skadas bakifrån.
IMG_5123_elspegel.jpg
Spraya rikligt med label off i glipan. Efter några minuter kommer klistret i den dubbelhäftande tejpen mer eller mindre att lösas upp. Var inte för ivrig utan låt medlet verka. Arbeta dig inåt med spackelspaden och spraya eventuellt några duschar till.

Plattan
IMG_5126_elspegel.jpg
När glaset väl är borta kommer den dubbelhäftande tejpen att sitta antingen på glaset eller på plattan. Om den sitter på plattan, avlägsna tejpen. Under tejpen syns fyra plastnitar samt en "gummipåse" som skyddar mekanismen mot väder.
IMG_5148_rivet_drill.jpg
Jag använde 4 och 5 mm borr för att borra ur nitarna. Det tog rätt lång tid då jag inte ville ta bort onödigt mycket av materialet – tanken är att vid återmontering skruva fast plattan med försänkta skruvar och då vill man ha något att skruva i. Var metodisk och borra lite åt gången så kommer plattan gå att ta loss förr eller senare

Skruva loss mekanism och inre plasthus
IMG_5150_inner_housing_mechanism.jpg
När plattan är borta syns vädertätningen som skyddar mekanismen. Mekanismen är fastskruvad i huset med två stjärnskruvar, en på varje sida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pink Pornostar den 19 juni 2014, 22:33, redigerad totalt 6 gång.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: GUIDE: Ta isär elspeglar inför lack

Inlägg av Pink Pornostar »

IMG_5153_rubber_philips.jpg
Dra gummipåsen i sidled och skuva loss skruvarna. När skruvarna väl är loss lossnar det inre plasthuset från det yttre plasthuset, samt en annan liten plastbit.

Föra igenom kabeln
I botten av armen sitter ett litet plastlock. Använd en liten platt skruvmejsel och bänd ut locket. Nu kommer en mystisk sorts bult uppenbara sig med kabeln i mitten. Innan vi kan ge oss på bulten måste kabeln dras igenom.
IMG_5128_elspegel.jpg
På båda sidorna av kabeln sitter olika typer av kontaktstycken som är för stora för att gå igenom bulten. Det kontaktstycke som sitter inne i huset och kopplas ihop med motorerna är omöjligt att få loss sladdarna från. Därför rekommenderar jag att man instället ger sig på det kontaktstycke som kopplas in i kabelmattan inne i bilen.
IMG_5158_molex_housing.jpg
Använd en pincett för att klämma åt en pinne åt gången och dra ut den från kontaktstycket. Glöm inte att anteckna vilken färg som satt var.
IMG_5159_molex_tweezers.jpg
När kontaktstycket är borta, för kabeln igenom bulten och mekanismen är nu lös.
IMG_5161_xzn_wire_through.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pink Pornostar den 19 juni 2014, 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: GUIDE: Ta isär elspeglar inför lack

Inlägg av Pink Pornostar »

XZN
Den mystiska bulten skvallrar om delens ursprung - den är av en sort som oftast bara förekommer på tyska bilar. ”XZN”, ”Double hex” och ”tolvkant” är vanliga namn. Jag lyckades inte hitta den som lös bits så jag köpte en ”Bitsats, 40 delar” (71514) på Biltema. Det är storlek 12 som gäller.
IMG_5176_xzn_12mm.jpg
Använd ett spärrhandtag och räkna med att bulten sitter väldigt hårt då den antagligen suttit där i 30 år. På bulten sitter en fjäder och en bricka i varje ände. Memorera ordningen (eller kolla den här guiden).
IMG_5173_xzn_screw_spring_2.jpg
IMG_5171_housing_xzn_screw_arm.jpg
Vid det här laget bör huset vara komplett demonterat. Jag har ännu inte återmonterat mitt då det varken är avoxiderat eller lackat än. Min plan är att försöka skruva tillbaka plattan med försänkta skruvar. Spegelglasen kommer jag att sätta tillbaka med dubbelhäftande tejp.


English short version
• Remove the mirror glass from the plastic backplate. This could be done with a heat gun at 75 C (official method) or glue dissolving spray. I chose the latter alternative.
• The four plastic rivets have to be drilled out. My plan is to screw the plate back on later, therefore I drilled carefully. We want material for the screws to bite in later on. I used a combination of 4 and 5 mm drills.
• Behind the rubber weather sealing that protects the electric mechanism are two Philips screws that have to be removed. Do not destroy the sealing, just pull it to the side. The inner housing and electric mechanism will now be loose from the aluminium housing.
• The connector at that connects to the wiring inside the car must be removed. Use a pair of tweezers and squeeze the pins to remove them from the connector.
• At the bottom of the arm, remove the plastic lid with a small screwdriver.
• Push the cable through the XZN a.k.a. ”Double hex” bolt.
• Finally, unscrew it with a 12 mm XZN bit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar