240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av DandanRacing »

PH_ skrev:Har inte hänt mycket men dessa små diskantållare har jag knåpat ihop. Eftersom orginal elhisspaneler inte går att få tag på nya så modiferade jag mina gamla paneler för manuella speglar till diskanthållare. Smälter förhoppningsvis in ganska bra i
Riktigt snyggt gjort :) funderade själv på att modda in mina diskanter jag montera igår men tiden sprang iväg så jag satte ditt en äldre versin av täckplast som är platt och satte dit diskanterna med karborre :lol: (dock skönt att kunna prova ut placering)

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

Jag har gått och funderat på pendlar bil och i helgen skred jag till verket. Det blev en Skoda Pickup från 2001. Rostig och dan, men vad gör det när han tuffar och går. Jag är inne på första fulltanken nu och har kört 25mil på en drygt kvarts tank, vet inte hur "linjär" tankmätaren är men än så länge bådar det gott :)

Beräknar att ha tjänat in bilen på drygt 6månader så det får anses helt ok. Nu blir det inga mer pendlarmil på 240in iaf. Från bruksbil till entusiastbil på ett nafs.

Ska bli skönt att kunna ta tag i sådant som jag tidigare dragit mig för (eller resulterat i dygnetrunt stressmeck på helgen och ett ilskt hondjur hemma) iom att jag använt bilen som bruksbil tidigare.

Nu är bara frågan, vilken av "finbilarna" ska jag ta tag i först... Jag har en MB 190E 2,5-16v som stått alldeles för länge och så 240in...

Hm..

:roll:
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av schassen »

Hej och den frågan om du ska välja mercedes eller volvo ställer du på ett VOLVO forum.
Mvh Hans
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

schassen skrev:Hej och den frågan om du ska välja mercedes eller volvo ställer du på ett VOLVO forum.
Mvh Hans
Det var väl mer en "prata för mig själv" fundering i skrivform i större utsträckning än en ren fråga men ja. Alla här på forumet är väl bilentusiaster som pysslar med entusiastbilar. För mig spelar det mindre roll vad det stod på fabriken där bilen rullade ut som ny, men det kanske bara är jag?
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av schassen »

Jo entusiaster är vi nog alla här.
Nu får jag säkert hat mail men min bruksbil är en 240. Nej Inte volvo utan mercedes 123 kaross diesel.
Jag skulle nog ta volvon först.Varför? Jo det gäller att passa på medans du fortfarande får tag i delar till vettiga pengar.
Ganska så nyligen klar med min andra renovering/konvertering 90 245 ombyggd till diesel.
Jag har sett att 1 det börjar bli svårt med en del saker om man inte ska köpa nytt.
Det skrotas inte så mycket 240 som förr av naturliga skäl.
Priser på tradera är smått vansinniga.
Visst är det skillnad på att köra mb kontra volvo så lika men ändå 2 olika känslor.
MvH Hans
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mina känslor hade ju talat för en 2,5-16 i första hand, men då rullar jag ju i en nästan likadan vagn som Schassens till vardags... Dock med 100 cc mindre och utan styva tändkablar... :lol:

Samtidigt har han en poäng, när det gäller tillgång och pris på originalgrejer har jag som haft chansen att jämföra båda, och den som menar att det är en dröm till 240 jämfört med alla andra bilar borde göra en reality check och inse att det inte är 1988 längre.... :|
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

Oavsett vad man skruvar för bil finns det både för och nackdelar. En fördel med 240 är ju att det faktiskt finns gott om delar, om än inte nya, samt att kunnandet finns. Att priserna skulle vara bättre än exempelvis om man skruvar mercedes är ju bara en halvsanning. På 240 är det ju allt lullul som kostar FLIS, mekar man mercedes är det enbart modelspecifika delar och rena servicedelar som i min mening är dyrare, de mesta lullullet är ju "gratis" då många bilar är mycket välutrustade.

Sen är det väl som med allting annat, pengar, kontakter, kunnande och tur underlättar - Men det är få som har allt.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

Funderar på att sälja av bilen.. men med eller utan godis?

Larm cargard 900 med volvo fjärrar. Centrallås
Elhissar
Usa blinkers fram
Nya baklampor
Ny tank
vindavvisare
rsport ratt
snowcaps
vacuum, oljetemp, stor varvräknare, oljetryck, voltmätare
org tidur med defa laddare/relä (plugga i motorvärmarkabeln och batteriet underhållsladdas utan att värmaren går) värmaren går även att starta från larmfjärren.
k-kam
feritta avgas
nya/fräscha ok runt om, skivor
volvo bandare i nedre facket och cd växlare i skuffen

finns ett gäng däckuppsättningar
nylackade 16" gemeni i org kulör 426, utan däck
pulverlackade (vita) 16" gemeni med fräscha sommardäck (med undantag för ett snedslitet)
15" draco med fräscha nokian hakka r 7-8mm mönsterdjup
14" turbinisar med däck i varierande skick (7st)
15" virgo (240 turbo) utan däck, 10st

upplagad undertill, lite jobb kvar "runt bakaxeln" tänkte ta det när jag skulle byta tank (ny tank finnes!)

framskärmarna är rostiga nedertill, dörrarna har rost i främrehörnen. rostfria dörrar och framskärmar finns.

har rullat ca 18500.



Blev ett jäkla ihopkok till inlägg men men..

Vill egentligen göra klart bilen men saknar garage, tid och ork..

Hur skulle ni gått till väga?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av Tilly »

Tyvärr måste jag säga att jag tycker 240 som är skapliga eller till och med ganska fina verkar väldigt svårsålda. Detta gäller i och för sig de flesta äldre bilar. De riktiga pärlorna som är i nära nog nyskick verkar inte vara något problem att kränga men i övrigt är min känsla att betalningsviljan är ganska låg. Det hänger ju såklart ihop med att ganska få människor numer har 240 som vardagsbil. Vill man då ha en 240 som någon slags entusiastbil så vill man kanske att det skall vara något extra. Därför kan jag tänka mig att bilen blir betydligt mer lättsåld inklusive tillbehören. Å andra sidan hade jag personligen aldrig gjort mig av med några extratillbehör som jag samlat på mig genom åren. Priserna på tillbehör kommer inte att sjunka framöver och det börjar bli knivigt att få tag på ovanliga prylar eftersom man i princip aldrig hittar något på skroten längre.

Jag skulle ju vilja ge rådet att behålla bilen men är inte det ett alternativ så får du väl fundera på vilket som är viktigast av att bli av med bilen snabbt och till ett hyggligt pris (i så fall tror jag tillbehören skall skickas med) eller att spara tillbehören och kanske inte få så mycket för bilen och med risken att intresset tyvärr kan vara ganska lågt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

Jo, jag är med dig på allt ihop..

Egentligen vill jag ha kvar bilen men när jag måste låna garage för att meka (har tillgång till verkstad) och mer eller mindre måste hålla bilen rullande hela tiden blir det för omständigt. Det som ska vara kul blir ett ångestladdat stressprojekt.. Så bilen får nog försvinna..

Hur det blir med delarna återstår att se..

Absolut roligast vore om någon entusiast tog över.. "Alla delar" och donatorbil (965 3l automat) finns för att bygga en fin och bekväm orginalstukad, välutrustad vagn.

Men men..
Skriv svar