Bakvagnen

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
VirreH
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 april 2014, 01:00

Bakvagnen

Inlägg av VirreH »

Hejsan!

Har ett sjukt irriterande klunkande ljud från bakaxeln. Hör ljudet konstant. Minsta lilla gupp eller ojämn väg hörs ett klunkande ljud. Misstänkte dock först att det kan vara fjädrarna på bärarma som gör missljudet för att det sitter inte fast, det finns så säga inget fjäderfäste på bärarmen, men efter att jag och en polare kollat på det blev vi allt säkrare att det inte var det, så då undrar jag vad kan det annars vara?
Sen så hörs förresten ett surrande ljud från bakaxeln mellan 80km/H-120km/h. Absolut ingen aning vad det kan vara.

Vet du vad felet är, var snäll och hör av dig! :twisted: :D ;) :geek: :ugeek: :mrgreen:
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Bakvagnen

Inlägg av Enbacka »

Bussningar,lösa stötdämpare eller liknande skulle jag gissa.

Det surrande ljudet vet jag dock inte, nåt hjullager kanske? Kollat olja i diffen?

Sen är det ganska lätt att bli lurad i bilen, ljudet kanske kommer från nånting annat istället för bakaxeln?
-----------------
Jan E
VirreH
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 april 2014, 01:00

Re: Bakvagnen

Inlägg av VirreH »

Får väll skicka in henne på besikning och se vad felet är :P
Själv gissar jag på bussningar :( hört bara att de ska vara ett Helvete att byta :(

Oljan har jag fyllt på då det läcker lite från diffhuset, men grejen är att detta är min andra bakaxel och min första bakaxel lät verkligen inte så...men kan lika gärna vara något annat :P
vet ej alla har hört det och de säger att det låter som att det kommer ifrån bakaxeln
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Bakvagnen

Inlägg av Enbacka »

Beror på vilka bussningar det är och vad man har för verktyg att ta till. De flest går att byta i skruvstädet eller hydraulpress men de som sitter på själva bakaxeln måste man nästan göra något specialverktyg åt (lite svårt att få en hel bakaxel i pressen). Det borde finnas några bilder nånstans på forumet av ett verktyg som någon gjorde.

Då jag bytte till polybussningarna eldade jag loss de gamla med gassvetsen och pressade dit de nya med hydraulpressen. De på bakaxeln pressade jag i med en gängstång och något passligt mothåll.
-----------------
Jan E
VirreH
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 april 2014, 01:00

Re: Bakvagnen

Inlägg av VirreH »

Visade sig vara en stötdämpare som satt lös -.-
Skriv svar