Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Diskmaskinsplåten var... Inte tjock alls!
Som vanlig skrivmaskinspapper ungefär.
Har legat lågt några dagar nu p.g.a. jobb och andra projekt, men nu är det dags att ta sig an länkarmarna.
Allt kom isär grymt bra! Inga fastrostade/runddragna/avdragna skruvar eller annat jäkelskap som man är van vid.
Blir byte av länkarmar, samtliga "stora" bussningar samt spindelleder när man ändå har loss allt runtomkring.
Passade på att lackera lite med när jag ändå var på G.
Färgkoden var tydligen bara nästan rätt fick jag se, men jag tycker inte det blev så stor nyansskillnad? Klart godkänt!
Hehe.. Högg tag i första bästa gröna färgburk jag hittade på Biltema.
Lutar som sagt åt "riktig" lack sen. Förhoppningsvis så stoppar dock denna lite bättre än bara zinkgrund tills vidare.
Som vanlig skrivmaskinspapper ungefär.
Har legat lågt några dagar nu p.g.a. jobb och andra projekt, men nu är det dags att ta sig an länkarmarna.
Allt kom isär grymt bra! Inga fastrostade/runddragna/avdragna skruvar eller annat jäkelskap som man är van vid.
Blir byte av länkarmar, samtliga "stora" bussningar samt spindelleder när man ändå har loss allt runtomkring.
Passade på att lackera lite med när jag ändå var på G.
Färgkoden var tydligen bara nästan rätt fick jag se, men jag tycker inte det blev så stor nyansskillnad? Klart godkänt!
Hehe.. Högg tag i första bästa gröna färgburk jag hittade på Biltema.
Lutar som sagt åt "riktig" lack sen. Förhoppningsvis så stoppar dock denna lite bättre än bara zinkgrund tills vidare.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 5 december 2012, 23:02
- Ort: ROBERTSFORS
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
ser att du svetsat fast nya plåtbitarna i rostig plåt, får man fråga hur du lyckades med det?
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 15:54
- Ort: Ånäset
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Såå härligt med 70talare! dessa är ju så ovanliga i dagens läge, så att även om man hittar ett skogsvrak blir man ändå alldeles till sig! Gött att du fixar ihop bilen ändå med egna plåtar o grejor utan att köpa massa dyr ekonomiplåt, som ändå passar så dåligt.... denna ser ju "rostfri" ut jämför med den som jag fick idag när jag och Volvobossen var ute på en liten tur..... Jobba på!
Volvo 240 GLT 1980
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
.
Senast redigerad av Tobbe den 6 februari 2016, 00:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Har varit lite klent med produktiv garagetid nu ett tag p.g.a. den här lille hjälpredan som skall underhållas då mamma jobbar.
Lyckades få dit de nya bärarmarna i alla fall med nya bussningar och spindelleder.
Är även i stort sett klar med motorrummet. Har fått dit luftfilter och lite annat..
Ska byta ut den gula höfläkten också mot den modernare varianten med viskoskoppling.
För tillfället så har jag börjat montera tillbaka inredningen, det är lite pyssel..
Fattas en del småsaker också som jag måste åka till skroten och hämta. Bl.a. kurvhandtagen, solskydden och fästena till dessa som var helt söndervittrade i plasten.
Stolar och baksäte står kvar i källaren, men snart dags att slänga i även dessa.
Sen är det inte mycket kvar och nästan läge att boka in en tid för bes!
Lyckades få dit de nya bärarmarna i alla fall med nya bussningar och spindelleder.
Är även i stort sett klar med motorrummet. Har fått dit luftfilter och lite annat..
Ska byta ut den gula höfläkten också mot den modernare varianten med viskoskoppling.
För tillfället så har jag börjat montera tillbaka inredningen, det är lite pyssel..
Fattas en del småsaker också som jag måste åka till skroten och hämta. Bl.a. kurvhandtagen, solskydden och fästena till dessa som var helt söndervittrade i plasten.
Stolar och baksäte står kvar i källaren, men snart dags att slänga i även dessa.
Sen är det inte mycket kvar och nästan läge att boka in en tid för bes!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
- AxelGLT
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
- Ort: Gotland
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Ser ut att kunna bli bra . Men jäklar va rost! Jag skulle aldrig ta mig ann en sådan. Men det är kul att det finns andra som gör det .
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Härligt med nya länkarmar. Inredningen ser riktigt hel o fräsch ut, blir nog kanon när du fått dit den igen.
Den nyare fläkten med visko är den bara o skruva dit eller får man ändra nåt?
Den nyare fläkten med visko är den bara o skruva dit eller får man ändra nåt?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Tyckte det var minimalt med rostangrepp på den här jämfört med vad jag satt svetsen i innan..
Den nyare fläkten ska bara vara att skruva dit! Osäker på om man får flytta över skruvarna också, men har redan gjort operationen på en annan 77:a och det var då inget större krångel.
Har dock ett litet dilemma nu! Vilken originalstereo ska man stoppa i tro?
Här kommer de tre finalisterna efter att jag inventerat samlingen:
Polisradion, och boostern med equalizer är givna, men sen var ju frågan...
I nuläget lutar det mest åt den undre "MTS", mest för att jag redan har servat den och för att den har många knappar.
Fast den är egentligen "för ny" för den här bilen...
Den nyare fläkten ska bara vara att skruva dit! Osäker på om man får flytta över skruvarna också, men har redan gjort operationen på en annan 77:a och det var då inget större krångel.
Har dock ett litet dilemma nu! Vilken originalstereo ska man stoppa i tro?
Här kommer de tre finalisterna efter att jag inventerat samlingen:
Polisradion, och boostern med equalizer är givna, men sen var ju frågan...
I nuläget lutar det mest åt den undre "MTS", mest för att jag redan har servat den och för att den har många knappar.
Fast den är egentligen "för ny" för den här bilen...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
- Ort: Korsholm/Finland
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
De beror väl på om du vill de ska va tidsenligt eller inte :b jag tror jag skulle ha satt den i mitten, gillade inte den gröna skärmen på den nedersta
-----------------
Jan E
Jan E
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Många knappar är fränt i en 80 tals bil röstar på den nedersta
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Blir nog den längst ner, flest knappar vinner! Displaybelysningen har ett trevligare mörkgrönt sken i verkligheten. Alla glödlampor är utbytta till LED.
Har provspelat den gamla Biltema-boostern och den pumpar på bra! Effekten kommer absolut räcka till, och ingången på fronten fungerar klockrent för Spotify genom mobilen när man tröttnar på radio eller något av blandbanden.
Har fixat med bakvagnen idag och både rostskyddat och fått dit plastinnerskärmar.
Båda genomslagsgummina lossnade bara jag petade på dem. Är det något som man måste eller bör ersätta?
Gött att äntligen kunna kliva av pallbockarna och ner på fyra hjul igen!
Har provspelat den gamla Biltema-boostern och den pumpar på bra! Effekten kommer absolut räcka till, och ingången på fronten fungerar klockrent för Spotify genom mobilen när man tröttnar på radio eller något av blandbanden.
Har fixat med bakvagnen idag och både rostskyddat och fått dit plastinnerskärmar.
Båda genomslagsgummina lossnade bara jag petade på dem. Är det något som man måste eller bör ersätta?
Gött att äntligen kunna kliva av pallbockarna och ner på fyra hjul igen!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 5 december 2012, 23:02
- Ort: ROBERTSFORS
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Genomslagsgummin behövs mig veterligt inte, vad är de för plastinnerskärmar du har bak?
Skulle haft såna på min 80,a
Skulle haft såna på min 80,a
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Ser ju faktiskt riktigt fräsch ut i hjulhusen nu, är det Biltemas rostskydd på sprayburk du kör med?
- Posse
- Donator
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:09
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Nog har jag för mig att jag fick anmärkning en gång i tiden för saknat genomslagsgummi. Isåfall på en annan bilmodell och för decennier sedan.Volvo245GLT skrev:- - - Har fixat med bakvagnen idag och både rostskyddat och fått dit plastinnerskärmar.
Båda genomslagsgummina lossnade bara jag petade på dem. Är det något som man måste eller bör ersätta?
- - -
Jag satsar iallafall på att återställa genomslagsgummina på mitt renoveringsobjekt. Fann ett skapligt komplett på en bil på skroten... och på marken en bit ifrån låg löst ett par lossnade gummidelar som väl bedömts värdelösa - jag fick nog allsammans för en femtiolapp. Det ser ut gå att skruva dit lösa gummidelar igen på en renoverad fästplatta om man svetsar på en bit gängstång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Sälj MTS stereon till mig söker en sån till min -84
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Biltemas rostskydd ja.. Det som aldrig torkar.
Har mest bara blivit småjobb på bilen den senaste veckan.
Men fått ut den i friska luften nu i alla fall! Bara därför lär det väl börja snöa snart...
Letade fram några stiliga hjul med! Tyvärr är två däck snedslitna och lär väl knappast gå genom bes.
Börjar bli färdig med insidan.
Sen är det bara motorn kvar...
Körde slut på en startmotor och några batterier innan han startade. Men gick inget vidare...
Drog tjuvluft mellan insug och förgasare så bara att riva väck och göra om. Det där blåa siliconkladdet jag smetat på istället för packning var visst ingen lysande idé.
Passade på att ta in förgasaren i köket också för lite omvårdnad.
Var inte poppis fem timmar efteråt när hon kom hem och det fortfarande doftade bensin i halva kåken..
Isärskruvad för rengöring..
Fick tag på en sämre begagnad packning, och en annan förhoppningsvis lite lämpligare packningsgegga.
Återmonterat och klart! Startade mycket lättare nu.
Nu ska jag bara få den att gå som den ska, på bensin. Sen ska det slipas nål... Hehe..
Har mest bara blivit småjobb på bilen den senaste veckan.
Men fått ut den i friska luften nu i alla fall! Bara därför lär det väl börja snöa snart...
Letade fram några stiliga hjul med! Tyvärr är två däck snedslitna och lär väl knappast gå genom bes.
Börjar bli färdig med insidan.
Sen är det bara motorn kvar...
Körde slut på en startmotor och några batterier innan han startade. Men gick inget vidare...
Drog tjuvluft mellan insug och förgasare så bara att riva väck och göra om. Det där blåa siliconkladdet jag smetat på istället för packning var visst ingen lysande idé.
Passade på att ta in förgasaren i köket också för lite omvårdnad.
Var inte poppis fem timmar efteråt när hon kom hem och det fortfarande doftade bensin i halva kåken..
Isärskruvad för rengöring..
Fick tag på en sämre begagnad packning, och en annan förhoppningsvis lite lämpligare packningsgegga.
Återmonterat och klart! Startade mycket lättare nu.
Nu ska jag bara få den att gå som den ska, på bensin. Sen ska det slipas nål... Hehe..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Hällde bensin i en plastflaska och kopplade till soppapumpen, körde lite och skruvade fram och tillbaka på CO-skruven i botten på förgasaren tills jag tyckte att bilen gick bra.
Därefter byttes innehållet i flaskan ut mot etanol E85.
Startade och lät den gå tills motorn började få smak på spriten.. Den gick som väntat inget vidare och orkade bara hålla sig igång med choken ute.
Så det var det bara att börja slipa...
Vart dåligt med bilder, men följde i princip den här guiden: http://www.babeln.se/140/etanol/
Resultatet? Motorn går som på bensin, fast med alkohol i tanken.
Tvekar lite vid acceleration, men bra körbarhet som det verkar. Jag kunde dock inte testa så mycket mer än fram och tillbaka på uppfarten, så det verkliga provet blir väl när kärran är påställd och på väg in till bilprovningen.
Därefter byttes innehållet i flaskan ut mot etanol E85.
Startade och lät den gå tills motorn började få smak på spriten.. Den gick som väntat inget vidare och orkade bara hålla sig igång med choken ute.
Så det var det bara att börja slipa...
Vart dåligt med bilder, men följde i princip den här guiden: http://www.babeln.se/140/etanol/
Resultatet? Motorn går som på bensin, fast med alkohol i tanken.
Tvekar lite vid acceleration, men bra körbarhet som det verkar. Jag kunde dock inte testa så mycket mer än fram och tillbaka på uppfarten, så det verkliga provet blir väl när kärran är påställd och på väg in till bilprovningen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Blir ju bra här, en schysst bruksrenovering är alltid trevligt
Haha så sant, ca en veckas torktid:PVolvo245GLT skrev:Biltemas rostskydd ja.. Det som aldrig torkar.
Jonas Anderot
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Dags för en uppdatering va?
Har dock inte hänt så speciellt mycket på bilen...
Provmonterat en radio i alla fall och fyllt på med knappar! Ser så tråkigt och tomt ut annars. Och givetvis så kommer alla knappar vara inkopplade så småningom, annars är det ju ingen nytta med det.
Lite retsamt med den ensamma täckbrickan bara, men tror jag ska ha en orange knapp i någon låda. Gröna fanns det visst hur många som helst av så blir väl en till sådan i värsta fall..
Kan även meddela att bilen numera är påställd, och att bes. är bokad!!..
Nästa onsdag kl 13:51 gäller det alltså, om det inte dyker upp jobb eller kör ihop sig så klart.
Wish me luck...
Kvar att fixa tills dess är i princip bara höger torkararm. Godset i fästet har gått sönder så den ligger i princip bara på plats nu, utan att utöva något tryck mot rutan.
Som jag skrev i en annan tråd så var jag in till skroten för att hämta en hel sådan, men gick bet.
http://forum.svenska200klubben.com/view ... &start=200
Det som återstår nu är väl att försöka mickla till det på något vis så att den i alla fall torkar rent rutan tillräckligt för att passera besiktningen.
Silvertejp kanske?
Funderar annars på om man inte skulle kunna borra upp splineshålet i en arm av senare modell och sen bara banka dit den? Räcker ju bara den sitter kvar en stund...
Alternativt såklart försöka få tag i en passande arm lite snabbt, eller byta ut hela torkarmekanismen till den nyare modellen. Visst borde väl det vara genomförbart utan modifikationer? Har delarna till en sådan operation hemma, men är inte speciellt sugen på att börja riva halva bilen heller.
Har dock inte hänt så speciellt mycket på bilen...
Provmonterat en radio i alla fall och fyllt på med knappar! Ser så tråkigt och tomt ut annars. Och givetvis så kommer alla knappar vara inkopplade så småningom, annars är det ju ingen nytta med det.
Lite retsamt med den ensamma täckbrickan bara, men tror jag ska ha en orange knapp i någon låda. Gröna fanns det visst hur många som helst av så blir väl en till sådan i värsta fall..
Kan även meddela att bilen numera är påställd, och att bes. är bokad!!..
Nästa onsdag kl 13:51 gäller det alltså, om det inte dyker upp jobb eller kör ihop sig så klart.
Wish me luck...
Kvar att fixa tills dess är i princip bara höger torkararm. Godset i fästet har gått sönder så den ligger i princip bara på plats nu, utan att utöva något tryck mot rutan.
Som jag skrev i en annan tråd så var jag in till skroten för att hämta en hel sådan, men gick bet.
http://forum.svenska200klubben.com/view ... &start=200
Det som återstår nu är väl att försöka mickla till det på något vis så att den i alla fall torkar rent rutan tillräckligt för att passera besiktningen.
Silvertejp kanske?
Funderar annars på om man inte skulle kunna borra upp splineshålet i en arm av senare modell och sen bara banka dit den? Räcker ju bara den sitter kvar en stund...
Alternativt såklart försöka få tag i en passande arm lite snabbt, eller byta ut hela torkarmekanismen till den nyare modellen. Visst borde väl det vara genomförbart utan modifikationer? Har delarna till en sådan operation hemma, men är inte speciellt sugen på att börja riva halva bilen heller.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Jag skall hålla tummarna nästa onsdag.
Kul att en riktig slitvarg är på gång att komma ut i trafik igen. Det vore ju lögn att säga att den ser fin ut men bruksskick kan vara trevligt det med och den ser ju mycket bättre ut än när du började. Varje 70-talare som rullar på vägarna förgyller ju tillvaron, särskilt om vi pratar 245:or.
Torkarna är ju ett småtjurigt problem eftersom det är så bökigt att komma åt (man vill ju i och för sig inte tänka på hur det då är på modernare konstruktioner) men jag tror inte du kommer ångra dig om du byter ut allt mot nyare årgång. Allt är ju bättre på de nya, det går aldrig att få lika bra torkning på min 78:a som på min 87:a trots fräscha torkarblad och en betydligt fräschare ruta på 78:an.
Kul att en riktig slitvarg är på gång att komma ut i trafik igen. Det vore ju lögn att säga att den ser fin ut men bruksskick kan vara trevligt det med och den ser ju mycket bättre ut än när du började. Varje 70-talare som rullar på vägarna förgyller ju tillvaron, särskilt om vi pratar 245:or.
Torkarna är ju ett småtjurigt problem eftersom det är så bökigt att komma åt (man vill ju i och för sig inte tänka på hur det då är på modernare konstruktioner) men jag tror inte du kommer ångra dig om du byter ut allt mot nyare årgång. Allt är ju bättre på de nya, det går aldrig att få lika bra torkning på min 78:a som på min 87:a trots fräscha torkarblad och en betydligt fräschare ruta på 78:an.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86