B23E-mek

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Nån som känner till nån bra mek i stockholmsområdet som verkligen kan B23E/K-jetronic?
Har en 245-83a som är väl törstig och som jag tror går fett o något ojämnt. Har försökt ta tag i detta en längre tid och varit på olika verkstäder utan resultat. De flesta säger bara att dom inte kan eller inte minns hur elektronisk insprutning funkar men att man aldrig brukar behöva göra nåt åt det...
Är ingen mästermek själv direkt men har kollat att den inte drar tjyvluft, kollat tändning, bytt stift och kablar och kollat så att alla vakumslangar verkar hela och sitta på plats.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: B23E-mek

Inlägg av Posse »

Ang renoveringsobjektet jag köpte har jag fått intrycket att en del bränsle helt enkelt brukade läcka ut vid den rostskadade tankarmaturen.

Hur pass törstig är bil?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: B23E-mek

Inlägg av schassen »

polarens 1980 glt b23e ligger på ca 1.3 -1.5 i stan verkar normalt. mvh hans
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Den kan ligga blandat på mellan 1,2-1,4... På ren landsväg och/eller motorvägskörning är väl rekordet 1,05 vilket jag tycker är väl törstigt. Har haft många 240s tidigare och på sommrarna alltid kommit ner till 0,75 på ren landsvägskörning. Nu vet jag att E-motorn är törstigare men tycker väl att 0.85 borde gå på landsväg/70-körning?
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: B23E-mek

Inlägg av schassen »

Jo man kan tycka mycket. och det gjorde ju även volvo pv. som utvecklade b 230 från b 23 som lågfriktions motor.
Det gnälls alltid om att volvo tom 900 serien drar soppa. vad jämför man med? honda 1.5 07 liter. ja men väger hälften samt mindre motor. mvh hans
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Ja, det kanske är normalt med förbrukningen men hursom så undrar jag om det finns nån i stockholmsområdet som är bra på dessa motorer/insprutningssystem. Skulle va bra att kolla upp ändå då den går lite ojämnt och troligen lite fett luktar det som.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: B23E-mek

Inlägg av schassen »

Kan väl bara säga så här kolla co halt. och att du har frisk tändning. kan inte hjälpa dig med vks i stockholm när det gäller volvo men om du hade kört jänk så hade det gått bra. mvh hans
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Höll på lite med bilen igår och fann faktiskt en tunn slang som hängde löst, det var uppenbart vart den skulle sitta så jag anslöt den och fick lite jämnare gång samt väsentligt lägre förbrukning. Tankade fullt och körde 5 mil och tanka fullt igen, 0.9 L/mil. Så lågt har jag aldrig varit i närheten av på denna 240! CO:n har alltid varit låg på denna bil vid mätning, kan detta vara pga av den lösa slangen? Ska man anta att COn är hög/bör ställas ned nu när slangen är på plats och mindre tjyvluft dras. Bilen/avgaserna luktar fortfarande som att den går fett.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: B23E-mek

Inlägg av Posse »

Mr.Riffer skrev:Höll på lite med bilen igår och fann faktiskt en tunn slang som hängde löst, det var uppenbart vart den skulle sitta så jag anslöt den och fick lite jämnare gång samt väsentligt lägre förbrukning. Tankade fullt och körde 5 mil och tanka fullt igen, 0.9 L/mil. Så lågt har jag aldrig varit i närheten av på denna 240! CO:n har alltid varit låg på denna bil vid mätning, kan detta vara pga av den lösa slangen? Ska man anta att COn är hög/bör ställas ned nu när slangen är på plats och mindre tjyvluft dras. Bilen/avgaserna luktar fortfarande som att den går fett.
Kul om problemet löser sig för dig! Vad har den slangen för funktion?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Posse skrev:
Mr.Riffer skrev:Höll på lite med bilen igår och fann faktiskt en tunn slang som hängde löst, det var uppenbart vart den skulle sitta så jag anslöt den och fick lite jämnare gång samt väsentligt lägre förbrukning. Tankade fullt och körde 5 mil och tanka fullt igen, 0.9 L/mil. Så lågt har jag aldrig varit i närheten av på denna 240! CO:n har alltid varit låg på denna bil vid mätning, kan detta vara pga av den lösa slangen? Ska man anta att COn är hög/bör ställas ned nu när slangen är på plats och mindre tjyvluft dras. Bilen/avgaserna luktar fortfarande som att den går fett.
Kul om problemet löser sig för dig! Vad har den slangen för funktion?
Vet inte vad det var för en slang... nån smal liten rackare i närheten av insprutningen...
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: B23E-mek

Inlägg av schassen »

Har du cu värmepanel? mvh Hans
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

schassen skrev:Har du cu värmepanel? mvh Hans
Tror inte det men jag vet inte vad cu är för något?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: B23E-mek

Inlägg av Volvo245GLT »

CU = Combined Unit, alltså ett kombinerat paket för både värme och möjlighet till kyla (AC).
Känns lättast igen på reglagepanelen med tre tryckknappar för luften.

Standardvärmaren har fyra skjut/vridreglage för värme och luftfördelning.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Mr.Riffer
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 januari 2014, 00:34

Re: B23E-mek

Inlägg av Mr.Riffer »

Volvo245GLT skrev:CU = Combined Unit, alltså ett kombinerat paket för både värme och möjlighet till kyla (AC).
Känns lättast igen på reglagepanelen med tre tryckknappar för luften.

Standardvärmaren har fyra skjut/vridreglage för värme och luftfördelning.
Ok, nej jag har standard, ingen AC.
Skriv svar