Bränsledriven värmare som inte startar

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av volvoemil »

Tjeena. Tänkte höra om det finns någon här på sidan som e en hejare på Volvos bränsledrivna värmare?
Har en 245:a med en så kallad "ståltermos" som jag tänkte se om jag kunde få igång. Första gången jag provade den gick allt igång som det skulle men stannade efter några minuter. När man försöker starta den nu hörs ett surr från värmarfläkten någon sekund och kupéfläkten går ett par sekunder sen stannar allt.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av janneR »

Värmaren behöver troligen en service, värmaren tänder troligen inte och då stänger den vad jag vet av.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av volvoemil »

Vad behöver göras då?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av janneR »

Byt ut tändaren t.ex.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av volvoemil »

Var kan man få tag i reservdelar till dom här värmarna? Har volvo fortfarande detta på lager?
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av JimmyW »

Jag vet iallafall att det finns delar till värmaren 091-B, denna ska ha följt med många modeller, tror den satt på första v70n
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av Volvo245GLT »

På din beskrivning så låter det precis som om cirkulationspumpen för vattnet är trasig. Prova mata den med direktström för att felsöka!
Värmaren startade i så fall upp och började elda, men blev inte av med värmen så överhettningsskyddet löste ut och blockerar nu ytterligare startförsök.

Om du pillar bort den lilla gummibussningen brevid glödstiftet och flamvakten på "bomben" så kommer du åt att återställa skyddet genom att trycka ner dess lilla röda knapp.
Startar värmaren normalt nu så stäng av direkt (eller ha motorn igång så att vattnet cirkulerar) och byt vattenpump. Ny sådan är svindyr på Volvo; räkna med över 2.000 spänn... :roll:
Det är i alla fall en pump liknande den här du behöver: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900

Ett bättre alternativ är att leta upp en passande för några hundralappar på Bildelsbasen. Många moderna skräpbilar använder en sådan pump för att få upp flödet i kupéns värmeelement.
Här har du en: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=26566708
Här är en till: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=26725799

Båda dessa bör passa utmärkt med lite anpassning av elanslutningen, men försök kolla upp datan på den du väljer så flödet stämmer hyfsat med gamla pumpen.

Helt OT men... Noll koll eller? :lol:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19868912
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av volvoemil »

Kollade pumpen igår. Kass, precis som även jag misstänkte. Hade en till liggandes i en låda med värmar delar men även den va sönder.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av Volvo245GLT »

Tyvärr jättevanligt fel. :evil:
Har faktiskt aldrig stött på en hel originalpump. Och de som trots allt snurrar brukar läcka mer eller mindre i axelgenomföringen...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Re: Bränsledriven värmare som inte startar

Inlägg av volvoemil »

Va på skroten och fick fatt i en pump från en merca idag för 50 kr. Efter bytet funkar brännaren perfekt :D
Skriv svar