Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av LuvaN »

Har köpt 4 nya insatser av en kille, han säger att dom är Orginal.. på bilden så va dom i Volvo kartonger men fick inte med kartongerna så jag misstänker att de är billiga kopior av märket sylvania sealbeam,? men vilka satt orginal?. På USA bilarna kanske seal beam va standard då dom har/hade de som krav?
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av Råda »

Vilken sorts usa front?
Jonas Anderot
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av LuvaN »

Oj, ja dom dubbla med fyrkantiga lysen.
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av Tilly »

LuvaN skrev:Har köpt 4 nya insatser av en kille, han säger att dom är Orginal.. på bilden så va dom i Volvo kartonger men fick inte med kartongerna så jag misstänker att de är billiga kopior av märket sylvania sealbeam,? men vilka satt orginal?. På USA bilarna kanske seal beam va standard då dom har/hade de som krav?
Sealed Beam var standard i USA ja, därom råder inget tvivel. Beträffande märket vet jag inte men Sylvania verkar mycket vanliga, jag har tre sådana lampor till min USA-front med fyrkantiga strålkastarna och jag har för mig att lamporna är Sylvania även till min USA-front med runda lampor. En av tankarna med hela konceptet sealed beam var ju att man skulle ha standariserade mått på ljusinsatserna för att det skulle vara lätt att få tag i överallt och att de skulle vara enkelt utbytbara. Kanske tyckte Volvo det var onödigt att kosta på sig att låta tillverka egna ljusinsatser med Volvo-märkning när lamporna ändå var exakt likadana som alla andra på marknaden och bara lät underleverantören stoppa lamporna som skulle till Volvoåterförsäljare i Volvokartonger. Sylvania kan mycket väl ha varit "Volvo original".
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av LuvaN »

Okej. Som ja misstänker då, det dåliga är väll att man måste köpa hela insatser om glödlampan går sönder :)
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av Tilly »

Det går ju byta till H1- eller H4-insatser i samma storlek. Finns att köpa lite här och var. Men sealed beam håller lääääänge.

Den största nackdelen med sealed beam är väl det usla ljuset. Ljusbilden är mycket diffus, åtminstone beträffande de fyrkantiga lamporna. Dessutom är de väl inte lagliga.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av LuvaN »

Den besiktades då med seal beam lyktorna, dom sa då inget, sen tycker ja den hade bättre belysning en min -88 har menmen :)
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av Tilly »

Jaså, där ser man. Jag trodde det var tvärnej vid besiktning om man hade sealed beam-lampor monterade.

Jag kan absolut inte hålla med om att de fyrkantiga lamporna bjuder på bra ljus. Det fina ljuset är ju annars en stor fördel med våra bilar men när jag hade fyrkantig USA-front vart det ju alldeles kasst. Däremot upplever jag att det är ganska bra ljus i de runda 5 3/4" insatserna som är till den runda USA-fronten.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av LuvaN »

Okej hehe. På regbesiktningen när den kom till Sverige så sa dom inget inte heller på vanliga bilprovningen menmen, Ja funderar på köpa Hellas H1/H4 insatser, ska tydligen vara betydligt bättre ljus, eller så behåller jag orginalen som satt på bilen då jag importerade, den rullar inte vintertid så BRA ljus är väll inget måste då ja kan köra på P-ljus hela sommaren :)
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av Lazze S »

Nackdelen med sealed beam, förutom att dom lyser sämre, är att får man ett stenskott så pyser vaacumet ut och lampan slocknar. Köpte från skrotade nya 81or hela fronter men bytte snabbt till Halogen. Samma på många jänkare och Audi, VW.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.

Inlägg av schassen »

Hej ska blanda mig i debatten.
seald beam fullständigt lagligt.Ljusbild diffus svar ja.
Dåligt ljus oavsett rund 5/3/4 eller rektangulär beror på lägre effekt tex halvljus 35watt.
Detta för att spara bränsle!!! jo det är sant.då räknade nån ut att generatorn behöver ladda mindre = lägre bränsleförbrukning. jag TROR att runda 5/34 kom så tidigt som runt 1960.
h4 lampan var förbjuden i usa vissa stater tom 90 talet.
vad som var poppis var att sätta in landningsljus från flygplan i helljuset typ 300w styck.
Precis som inlägget ovan så rek hella h1 sitter på många bilar golf vissa cheva vanar osv.
Lycka till mvh hans
Skriv svar