Har hört från flera att en 240 turbo -81 inte ska ha bakre dimljusknappen utan ett täcklock. Stämmer det eller vad?
Var tillbehör med bakdimljus på -81?
Finns brickan att köpa ny på volvo fortfarnade? Pris osv?
Täckbricka istället för dimbakljusknapp
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 9 december 2011, 19:49
- Ort: Luleå
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Det jag vet är att svenska 81or tillverkade 1980 med 5-fältsljusen inte har dimbakljus, men 81or med 5-fältsljusen tillverkade 1981 har det. Om det är likadant på turbons 6-fätls vet jag inte.
Jonas Anderot
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Dimbakljus var standard i Sverige. Men på övriga marknader (främst USA) där dimbakljus inte var tillåtna satt det ett täcklock i stället för knappen.
1259719, 26.25 kr hos GCP.
1259719, 26.25 kr hos GCP.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Nä, nog hade väl både Turbon och GLT dimljus bak?
Däremot vanliga DL/GL hade ju inte det 81.
Däremot vanliga DL/GL hade ju inte det 81.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Fick ett par bananlådor med diverse 240-prylar av en bekant som tänkte kasta "skräpet", och bland mängder av ramar, knappar, fläktutblås och extramätare återfanns en ljusvredsplast som hade just en sådan täckbricka. Reagerade då jag aldrig hade sett detta tidigare.
Vet att han skrotade ner en 245:a avsedd för USA för några år sen.
Med tanke på uppgifterna nu så är det väl inte helt otänkbart att plasten kommer från den bilen?
Vet att han skrotade ner en 245:a avsedd för USA för några år sen.
Med tanke på uppgifterna nu så är det väl inte helt otänkbart att plasten kommer från den bilen?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Många DL/GL måste ha haft dimbakljus även 1981 i Sverige. Mitt intryck är att det är lika vanligt med 81:or som har dimbakljus som 81:or som saknar det. Visst, en del bilar har säkert fått bakljusen utbytta under årens lopp men det finns för många 81:or med dimbakljus för att det skall vara den enda förklaringen. Min gissning är att det ändrades under modellåret.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 9 december 2011, 19:49
- Ort: Luleå
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Ok. Men då ska min turbo -81 ha dimbakljus med tillhörande knapp original alltså.
Hörde av någon att -81 turbo inte skulle ha denna funktion men blev så förvånad att min nyinköpta hade knapp och kablage.
Hörde av någon att -81 turbo inte skulle ha denna funktion men blev så förvånad att min nyinköpta hade knapp och kablage.
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp
Det var modellerna med små baklysen som 244 DL 81 som inte hade dimbakljus. Plockade såna täckbrickor när dom fanns då dom var perfekta att borra i och sätta en egen brytare i typ japanbrytare.