Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
xAnder
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 december 2011, 21:18
Ort: Hasta, Götlunda
Kontakt:

Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Inlägg av xAnder »

Det är så att jag fått hem ett brev med fortkörningsböter från en "Mobil" kamera från farbror blå som varit monterad en stund strax utanför Arboga.

Jag tar på mig allt ansvar eftersom att jag körde bilen och brukade den 17 km/h för fort, det säger jag absolut inget om. Men det finns en detalj jag stör mig på i detta fall. Polismyndigheten säger sig själva inte vilja "sätta dit folk" för fortkörning utan kamerorna skall rädda liv i trafiken, vilket låter rimligt. Men när dom själva säger sig skall informera om att kamerorna kommer längre fram, och inte gör det, blir åtminstonde jag lite irriterad. För inte verkar det som om dom vill rädda liv och komma till den magiska "noll visionen".

Så nu har jag bestämt mig för att försöka kolla upp VEM som satt den hastighetsbegränsningen på denna väg. Har läst lite om detta nu och det är nämligen så att på 31 av Sveriges vägsträckor/vägavsnitt så är det fortfarande "Vägverket" som har rätt att ange hastighetsbegränsning. Problemet ser ni kanske redan nu? Det finns nämligen inget Vägverket kvar i detta avlånga land. Utan det har bytt namn till Trafikverket. Och hitills finns det några friande domar i domstol om just detta. Bland annat i Skåne men nu även i Sundsvall. Ska man vara så korkad och byta namn från något som faktiskt fungerar, ja då får de skylla sig själva om de "glömmer" att lägga till det nya namnet överallt och får faktiskt räkna med konsekvenser.

Observera att jag absolut inte är någon gammal grinig gubbe som gör allt för att slippa betala böterna. Jag är en kille på 23 år som bara är less på hur saker och ting går till i detta land. Gjort fel vet jag att jag gjort, men jag är inte ensam anser jag.

Så min fråga är enkel, hur kollar jag vem som bestämmer över rådande hastighetsbegränsningar på vägar/vägavsnitt?
Tacksam för snabba svar.
940GL - 240 GLT - VW Typ1 -74
If you can't beat us, join us! -"AFG Paintball team"
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Inlägg av Amarace »

Du kontaktar Trafikverket helt enkelt, vet inte dom (vilket dom borde göra om det inte är en kommunal väg) så kan dom säkerligen hänvisa dig rätt.

Men förstår inte, även om dom "glömt" att ange ägare av vägen så spelar det ju ingne roll vilket verk som satt gränsen, om Vägverket satte gränsen för 20 år sedan (el då var det väl TSV), så behöve rju inte trafikverket sätta gränsen på nytt bara för att det blev ett nytt verk bakom.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
xAnder
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 december 2011, 21:18
Ort: Hasta, Götlunda
Kontakt:

Re: Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Inlägg av xAnder »

Nej men det är 31 vägavsnitt i Sverige som hastigheten ändrats på sedan myndigheten bytte namn. Och enligt Svensk lagstiftning har inte trafikverket rätt att göra det. Vilket också har påvisats i flera domstolar i Sverige hittills.
Självklart håller inte trafikverket med om saken, men det hör inte riktigt hit det heller.

Därför tänkte även jag dra mitt strå till stacken som fler verkar gjort och bestrida detta om det skulle visa sig att detta vägavsnitt är ett av alla som har "blivit felaktigt behandlat".

Tack för informationen i vilket fall :)
940GL - 240 GLT - VW Typ1 -74
If you can't beat us, join us! -"AFG Paintball team"
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Inlägg av Amarace »

Aha, då förstår jag, du hoppas att din väg är en av dom 31 då alltså.

Ja du gör ju rätt, jag tycker att man ska testa sin rätt så långt det går, kostar dig ingenting men du har ju allt att vinna på det om du får rätt.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
xAnder
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 december 2011, 21:18
Ort: Hasta, Götlunda
Kontakt:

Re: Var kollar man "Vem som angett hastighetsbegränsningen"?

Inlägg av xAnder »

Precis :)
Ja det har alla sagt hitills. Vore ju rätt kul om man fick rätt i rätten också :)
940GL - 240 GLT - VW Typ1 -74
If you can't beat us, join us! -"AFG Paintball team"
Skriv svar