P.Melin volvo 245 "The Blue"

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
P.Melin
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2013, 23:10

P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av P.Melin »

Hejsan!
ny här på forumet och tänkte visa mitt lilla projekt
som jag har köpt.

En volvo 245 -88 (-76)
99% rostfri
rostlagad

Som skall göras:
spackla vänster fram skärm (rostlagad)
spackla bak (rostlagad)
hänga dit dörrar
sätta dit fronten, lysen m.m.
hänga i motorn från min 244
byta framruta
och lite annat smått och gott

här kommer lite bilder.

Bild

Bild

Bild

/P.Melin
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Tilly »

Ser ut som ett kul objekt. Du verkar ju vara i den fasen då rosten är lagad och återmonteringen återstår vilket väl får anses som en trevlig fas.

Vad betyder årsmodell -88 (-76)? Ser ju mer ut som en -88 än en -76 i mina ögon.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
P.Melin
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2013, 23:10

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av P.Melin »

de som hadde den innan har svetsat dit plåtarna från en -76a. så får se om man får igenom den på bes :D
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Tilly »

Då kan jag säga att du har ett problem.

Kan besiktningsmannen (eller någon av de framtida besiktningsmän du kommer stöta på) det allra minsta om äldre Volvo så kommer han/hon att reagera på att det fullkomligt skriker 1988 års modell om den här bilen. Dessutom är det inte säkert att det är så enkelt som att åka hem och svetsa tillbaka den gamla chassinummerplåten och sedan är det inga problem. Risken är att du står med en icke besiktningsbar bil. Har du den gamla (riktiga) chassinummerplåten kvar så rekommenderar jag starkt att du svetsar tillbaka den och lägger ner stor omsorg på att göra det snyggt och sedan glömmer att den ett tag varit en 76:a.

Observera att jag inte i första hand är ute efter att moralpredika (även om jag förvisso kan ha mina åsikter om identitetsbyten). Men risken är att du får en massa papperstrassel och en bil som varken går att besiktiga eller skrota.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Tobbe »

Skulle åtminstone fått dit gamla fronten på den så den ser lite äldre ut. Men annars tror jag också att det är stor risk att det blir problem med den.
P.Melin
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2013, 23:10

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av P.Melin »

Det ni ser är kanske ett stort problem. Men det gör inte jag.

vi säger att den är en -76 och jag vill göra den till nya modellen.
byter motor och för in nya motornumret helt lagligt.
byter växellåda för den gamla var trasig.
byter bromsar för dom gamla var ruttna.
byter bakparti för vill att den skall se nyare ut.
byter dörrar för dom var rostiga.
hittar en fräsch nyare inredning på en skrot.
byter framlyktor och motorhuv till en nyare årsmodell.
byter skärmarna till nyare modellen.

då ser den ny ut men är egentligen en -76a.

visst. skulle den inte gå igenom så är det mitt problem.
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Amazon_Sleper »

Görs de bara snyggt så ser ja inte problemet. Problemet är ju om dom kollar insidan bakskärmar då synns de ju de inte är svetsat å donat. Men pröv.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Volvo245GLT »

Är väl ändå mängder av små detaljer som skiljer. Typen av rostskydd på undersidan, infästningar för bränslepumpen som saknas på en -76, batterihyllan m.m..
Sen är ju frågan hur bra koll han/hon som bes. har, och isåfall om han/hon ens bryr sig. ;)
Hur man än resonerar så är det i vilket fall som helst olagligt, precis som att ladda hem film på Piratebay. Jag tänker inte uppmana till något av det.

Kul i vilket fall som helst med ännu ett 245-projekt på forumet! :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvobossen
Inlägg: 53
Blev medlem: 5 december 2012, 23:02
Ort: ROBERTSFORS

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av volvobossen »

Dessutom skiljer torpedplåten i utseende på bilen oxå
marcusg
Inlägg: 70
Blev medlem: 8 oktober 2012, 09:09
Ort: Hässleholm

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av marcusg »

Vad är fördelen med en -76 gentemot en -88?
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Tobbe »

marcusg skrev:Vad är fördelen med en -76 gentemot en -88?
Slipper skatten, bes. vartannat år m.m.
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av Lina »

Kul projekt. :)

Har man gjort ett bra jobb, då bara åka rakt genom bes utan problem.

Btw, en av mina bröder gjorde så med en 244 -75, efter lite jobb så hamnade identiteten på en 90a kaross (självklart vart mycket mer jobb med lack & annat för den skulle bli fin). Varför? Jo han ville ha nyare utseende & V8a. Han fick beröm av besmannen då tyckte det var ett fint bygge.
P.Melin
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2013, 23:10

Re: P.Melin volvo 245 "The Blue"

Inlägg av P.Melin »

detta Projekt är nu lagt på is då jag håller på med mitt rallybygge.
Skriv svar