Ac kondensor till -85

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
GMS
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 mars 2012, 16:15

Ac kondensor till -85

Inlägg av GMS »

Har rivit ur hela ac paketet ur en 240 -85, den första versionen för R12 där anslutningarna på kondensorn pekar mot varandra. Men det är så att kondensorn är kass och skulle behöva en ny.
Har kikat runt lite på bildelsbasen där säljer dom nya men då är båda anslutningarna uppåt? Står att det ska passa på dom gamla men man vet ju hur beskrivningarna är ibland..

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur allt satt men kan man använda en nyare kondensor och kanske lyckas mecka dit slangarna eller måste man ha tag på en gammal?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Ac kondensor till -85

Inlägg av Volvo245GLT »

Syftar du på den här?
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20423057

För det första så har de fotat kondensorn upp-och-ner... :) Och för det andra så ser det ut att vara modellen som hör till det nya systemet med orifice-rör och stora torkfiltret (liknande det man hittar på 740) som kom -91 om jag inte minns fel? Det körde också på R12, förutom mot slutet då man gick över till R134a.
Min slutsats blir därför att de har noll koll på vad de säljer, eller att bilden bara är illustrativ.

Såg att de sålde beg. kondensorer också. Mitt tips är dessvärre att glömma sådana direkt om bilen har gått på saltade vägar.
Har väldigt svårt att tänka mig att de provtrycker och utför rigorösa läckagetester på skrotdelarna, men med tanke på priserna så...

Alla kondensorer från årsmodell -90 och äldre ska dock passa då de bilarna har det gamla systemet med expansionsventil och reciever+filter på ht-sidan.
Osäker på hur det ser ut med de från 70-talarna med tanke på infästningarna i fronten, men en sådan kondensor lär man väl knappast springa på i första taget, med tanke på att svenska bilar knappt ens hade ratt som standard.

När jag fixade AC på min 244 -89 så tog jag hela systemet ur en -91:a. Kondensorn var tvärslut och läckte överallt. Slutade med att jag modifierade en 740-kondensor (ersättnings, helt i koppar som klarar sig bra!) så att den passade.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar