växellåda på min bil?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

växellåda på min bil?

Inlägg av Micke_ed »

Jag har en 242 från -83 med fyrväxlad låda och funderar på att sätta dit en 5 växlad låda från en 245 -85:a. Funkar det? Vissa säger att det går och andra inte pga hastighetsmätardrivningen.
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Samuel »

Bara den 5 växlade lådan har uttag för hastighetsmätarvajer, var väl lite osäkert om 85or har det, men det är lätt att kolla.
Däremot är jag osäker om kardanen är lika mellan 242/244 och 245, men det borde någon annan veta :D
Kardanen mellan M45 (4vxl) och M47 (5vxl) är iallafall inte lika, så du måste ha en annan alternativt bygga om så det passar
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Micke_ed »

Det var ju inte direkt rusningstrafik på svar... Väntar med iver på fler!
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Jon-Erik »

Är det en 85:a bör den ha uttag för vajer. Elektrisk hastighetsmätare kom med 86 års modell...
Du behöver förutom själva lådan också kardanaxeln. På vissa modeller även växellådsbalken. Finns ju både ren 5-växlad (M47) och 5-växlad där femman är en elektriskt manövrerad överväxel (M46). Med M46 behöver du dessutom kabelhärva med relä som sitter inne i bilen.
Med gamla bilar kan man aldrig vara säker på vad som sitter monterat. Kan vara utbytt både en och två gånger genom åren.....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Enbacka »

Funkar fint sålänge lådan har vaijeruttaget. En -85a borde ha vaijer om det inte är bytt, sitter lådan i bilen kan man kolla på hastighetsmätaren. Står det r***** är det vaijer står det K***** är den elektrisk. Växellådsbalken kanske måste flyttas bak men det finns färdiga hål. Är inte säker om balken är likadan åt M45/M47. Kardanen måste du ha den som hör till M47an, borde inte vara någon skillnad mellan 242/244/245.


Edit: Jon-E hann före :roll:
-----------------
Jan E
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av rakskuret »

växellåds balken för M45 och M47 är samma

men när man har M47 så måste man ha alu mellanlägg mellan rambalk o växellådsbalk som är ca 5mm finns på volvo att köpa

men det borde sitta på den donator bil du tar lådan ifrån och

kardanen är anpasad efter växellåda inte bil model så låda o kardan passar dom vanliga

volvo 242 244 245 262 264 265 i standard längd

i min M47 så satte jag även in volvo R Sport växelförarkulis som är tillvall till R sport turbokittet
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Micke_ed »

Lådan från kombin jag ska slakta är ren 5 växlad. Alltså inte OD eller elektriskt manövrerad.
Så ni menar att jag ev behöver plocka både balken och kardanen också?

Tack för tipsen! :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Lazze S »

Det är bara främre kardan som skiljer, om du inte har den tunna. Annars kan du ta en senare och även byta bakaxel och mätare.
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av rakskuret »

ja ta allt från donator bilen så är ju alla problem lösta bult on ta även hastighets mätaren och vajer

jag skulle köpa vajer på volvo till min M47 men dom sa att den hade utgått

hade dock tur o hittade en ny hos en kompis

men jag tror att man kan köpa den på mekonomen
Micke_ed
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 december 2011, 17:11

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Micke_ed »

Bakaxeln vill jag nog inte ha från donatorn. Den har väll rullat 1000 mil minst utan olja och låter där efter :P
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: växellåda på min bil?

Inlägg av Lazze S »

När jag byggde om min 242 83 i slutet på 80-talet tog jag motor, aut låda och bakaxel från samma bil då den gått knappt 2000mil. Funkade perfekt och rullade 14 000 mil innan den skrotades 98.
Skriv svar