Vilket "bärstag" håller bäst ?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
kapskiva
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2012, 12:52

Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av kapskiva »

Jag behöver byta ett eller bägge "bärstagen" (de övre stagen" på min bakaxel på en 264 .
Tydligen finns det en sen och en tidig modell av detta stag med olika bussningar.
Eftersom det finns lite mer hästkrafter/vrid i motorn än normalt så behöver jag veta om någon vet vilket av de 2 stag-typerna som brukar hålla bäst ?
Finns tydligen 3 olika längder på dessa stag också, om någon vet hur vanligt det är att man hittar olika längd så skulle det också vara intressant....
Lite panik med detta då ett stag har spruckit och jag inte vågar köra med den..... :roll:
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av schassen »

vet inget om längderna.
Men det finns vad jag vet ett tid utf där bussningen inte är cylindrisk utan mer som ett timglas
senare utf är helt cylindrisk ca 86 o upp vad jag vet.
Sätt in polytran bussningar. Jag har bytat gummi bussningar 3 ggr. Går iofs som drag bil med tunga husvagnar. lycka till.
kapskiva
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2012, 12:52

Re: Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av kapskiva »

Ja precis, mina gamla stag/bussningar hade formen av ett "timglas".
Nu har jag köpt 2 begagnade stag av den nyare typen som e cylindrisk, har senaste veckan hört av flera att den typen ska vara klenare byggd än den gamla men jag chansar ändå.
Jag tänker förstärka stagen i ändarna och så blir det nya bussningar.
Funderade ett tag på poluretan men det får nog bli Mecas "original-bussningar.
Bilder kommer på förstärkningarna.......
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av rakskuret »

Det finns 3 olika längder standard 5mm kortare än standard samt ett 10mm kortare än standard

(jag tror att mellan staget är 405 mm långt )

det som andvänds i rally är det som är 5mm kortare det har jag på min 242 turbo
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av schassen »

Naturligtvis så monterar du vad du vill.Men jag tror att du får bussningar av fabrikat F.A.G
säljs av abr. mekonomen. mecka o biltema.
Nästan alla nya bussningar oavsett till vilket bilmärke åldras jävligt fort i dag pga att man tagit bort reducerat dom sk H-oljorna.mvh hans
kapskiva
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2012, 12:52

Re: Vilket "bärstag" håller bäst ?

Inlägg av kapskiva »

Jo det märks att bussningarna var bättre förr i tiden..
Framvagnsbussningar som sitter på en 240 från 70-talet t.ex. verkar ju funka fint även om de ser torra och platta ut medans på en ny bil av annat märke :roll: kan ha glappa bussningar som skramlar efter ett par tre år och 5000 mil :roll: .

Jag hittade de olika stag-längderna i en av Volvos gröna böcker:
1: 397 mm ska tydligen hittas på 264TE
2: 402 mm förmodligen det vanligaste som finns
3: 392 mm vet inte vilka bilar som hade det ,men i boken står det "kan monteras på bilar byggda före 1977 om
bilen har kraftiga startskakningar" .
Skriv svar