Hej!
Jag har tre stycken lösa orginal extramätare till 240, turbo, oljetryck och volt mätare.
Men jag köpte samma mätare fast med mätarsarg och org kablage istället. Men jag har ingen aning om hur jag ska koppla in det.
Är det lätast att koppla in var för sej eller att man tar ström från någon annan eller hur funkar det? Skulle igentligen behöva koppla in den analoga yttertempmätaren också för den går inte att dimma ner ljuset på.
Turbomätaren satt i orginal och den funkar ju med belysning och allt.
Här är kablarna som går till turbomätaren, den blåa går dock bara in men har ingen sladd på andra sidan.
Vänliga hälsningar
Johan
Koppla in extramätare
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Koppla in extramätare
Mätarna kan kopplas i serie via säkring från tändläget 15. Även jorden är gemensam till instrument och belysningen. 1 kabel till instrumentbelysningen och 1 till oljetrycksgivaren.
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 12 maj 2012, 16:39
Re: Koppla in extramätare
Oki kanon men vart går den blåa kabeln från turbomätaren?
/ Johan
/ Johan
-
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 26 november 2011, 09:39
Re: Koppla in extramätare
den mätar serie du har köpt ser ut som dom som sitter i 240 turbo i USA och dom bilarna hade fördraget via motor kabelmattan så det var plugg and play.
jag skulle åkt till biltema och köpt en rullpress tång och sedan köpt "original flatstifts honor" köper på typ mecka eller elfa.
och kabelhöljen på metervara, detta för att få det att likna original så mycket det går
Den blå kabeln Tror jag går till magnet ventilen som skall stänga bensinpumpen om laddtrycket går över 0,4bar tror jag det är
magnet ventilen sitter ovanför kopplingspedalen,
kan blanda ihop det med att kabeln går till huvudinstrumentet för att tända turbo lampan vid överladd
på instrumnent så står det på baksidan G den skall gå till givare tex svart kabel på oljetemp går till givaren i tråget,
sen har du +matning från säkring nr 13 och jord går till önskad jordpunkt
hoppas det kan vara till hjälp,
annars får du hojta till, Mvh Björn
jag skulle åkt till biltema och köpt en rullpress tång och sedan köpt "original flatstifts honor" köper på typ mecka eller elfa.
och kabelhöljen på metervara, detta för att få det att likna original så mycket det går
Den blå kabeln Tror jag går till magnet ventilen som skall stänga bensinpumpen om laddtrycket går över 0,4bar tror jag det är
magnet ventilen sitter ovanför kopplingspedalen,
kan blanda ihop det med att kabeln går till huvudinstrumentet för att tända turbo lampan vid överladd
på instrumnent så står det på baksidan G den skall gå till givare tex svart kabel på oljetemp går till givaren i tråget,
sen har du +matning från säkring nr 13 och jord går till önskad jordpunkt
hoppas det kan vara till hjälp,
annars får du hojta till, Mvh Björn