Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Här lägger vi upp nya träffar och diskuterar utfallet av träffarna vi vart på.
car meetings and so on
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Inlägg av 242dl84 »

Idag blir det en liten tur till Västerås och Veteranmarknaden.
http://www.mowazet.se/

Förra året fanns det faktiskt lite Volvo 240 prylar där (inte speciellt mycket eller ovanligt, men ändå).

//Anders
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Inlägg av rakskuret »

blev det nåt fynd :D
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Re: Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Inlägg av 242dl84 »

Inte för min plånbok....

Har ju en 242 -84. Inte för att jag skruvar mycket själv på bilen, men om inte annat är det ju roligt att veta hur de som skall göra något åt en skall göra det... Hittade en samling om 2st pärmar "HANDBOKSSATS, 240 -84 ....." Börjar Avd 0 "Nyheter" och slutar 87 "Värmesystem". Avd 0 "Nyheter 1984". Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket olika specialverktyg till 240... Förgasare verkar mer komplicerat än någonsin.. Men servicehandböckerna verkar hursom vara från tiden. Samtliga är i väldigt fint skick - närmast nyskick. En liten extra krydda är att den som urspr haft pärmarna efter Avd 3 (34) "Tändsystem" har kompletterat med några snyggt handritade schema, inkl datering, för "RADIOBELYSNING" (87-05-10), "KARTLÄSNINGSLAMPA (FRÄMRE)" (87-05-02), "INNERBELYSNINGSTIMER" (87-05-02), "SLÄPVAGNSKONTAKT" (87-05-02), "SIGNALHORN" (88-07-15), "BATTERILADDARE" (88-07-06) och "TRIPPELINSTRUMENT (T,V,A) OCH KLOCKA (BELYSNINGSDELEN)" (88-05-08). Även Biltema monteringsanvisningar för voltmeter, halkvarnare och amperemeter medföljde. Så rent gissningsvis är det en väl mekk-intresserad f.d. 240 -84 ägare, ev anställd på Volvo, som sammanställt dem på 1980-talet. Innehållet stämmer med innhållsförteckningen (MAN. TP 47727 / 841217 5321). Pärmarna är typiska vita 1980-tals pärmar med rätt "Service Manual / Servicehandbok" front och rygg. Båda pärmarna har "VOLVO" inpressat i plasten, på olika ställen dock - dvs inte samma tillverkningsserie", men i övrigt samma utseende. (Monteringsinstruktioner för extra-utr av olika slag medföljde inte.) Kostnad? 600 kr (begärt var 700 kr) (Avvaktar Lazzes dom...). Reservdelskataloger 1979-84, 2st pärmar som verkar ha tillhört FMV en gång i tiden, hade jag sedan tidigare så detta var ett trevligt komplement.

3st Bahco Ergo polygriper i olika storlekar.

1st DYMO-MITE TAPEWRITER (kromad metall) i fint skick. En skivad med ÅÄÖ-stöd. Tyvärr medföljde enbart en och en halv tape-rulle. Undras om det går att hitta 1/2 tum någonstans. Det är något visst med "stansade" remsor.

Samt en fiskande pinuppa som har fastnat med kroken - tänkte jag ge till en fiskeintresserad arbetskollega.

Marknaden som sådan? Klart mycket bättre än förra året (mycket bättre lokal, mycket fler säljare). Tidigare var den i Örebro. Jag var aldrig där, men en sa att årets marknad påminde mycket om hur marknaden i Örebro brukade vara. Till Volvo 240? Ja, det fanns prylar , men inte speciellt mycket. Som vanligt, mycket man inte fattar varför det finns på en marknad som har "motor" som tema. Om inte annat, en roligt utflykt och S60 behövde få lite landsvägsmil.
rakskuret
Moderator
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
Ort: kungälv
Kontakt:

Re: Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Inlägg av rakskuret »

ja det var ju lite trevliga fynd

bra pris lätt det som det är ju alltid roligt med bra priser

så nu har du massor att läsa

MVH Rakskuret
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Västerås Veteranmarknad 2/3-13

Inlägg av Lazze S »

600 kr (begärt var 700 kr) (Avvaktar Lazzes dom...). .[/quote]

Ja vad ska man säja ? Priserna går ju upp o ner så det var nog rätt bra. Har själv en massa till 740/760 och 960 som jag ska rensa ut. Till 240 behåller jag nog det mesta som kuriosa, annars är det mest 940 som gäller för min del.
Skriv svar