monteringsdjup på högtalare

Billjud och multimedia i bilen.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

monteringsdjup på högtalare

Inlägg av Kirre »

hur mycket monteringsdjup kan man ha på högtalarna och fortfarande veva ner rutorna?
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: monteringsdjup på högtalare

Inlägg av Djo »

Inte specielt mycket skulle rekomendera dig att köpa en för djup högtalare sen bygga en distans att spacera ut dom med och tar veven i värmer man den lätt och böjer lite varför för djup högtalare är att det är svårt hitta bra högtalare som är grunda nog. Sen beror det på vad du är ute efter för ljud självklart.

kommer ej ihågg orgianldjupet men har för mig det är 4cm ungefär.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: monteringsdjup på högtalare

Inlägg av PH_ »

Du behöver bygga ut 15-20mm för att få i exempelvis DLS 4" med separat diskant. Observera att exempelvis DLS anger ett monteringsdjup och inte det faktiska djupet på högtalarna så deras angivna 80mm någonting är snarare 60mm, andra tillverkare kanske gör likadant..

Hursom,
Jag började mecka med distanser på min 240 och valde då att montera en tjock distans bakom dörrsidan som skruvades i dörrplåten. Det gjorde att dörrsidan bågnar ut 6-7-8mm nånting vid högtalarhålet. Sedan avslutade jag med en 7mm distans utanpå dörrisdan. Blev rätt bra.
Skriv svar