Renovering av 244 Jubileum -77

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
Mille740
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 maj 2013, 16:28

Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Mille740 »

Tjenare införskaffade mig en 244 jubileum som jag skall göra i ordning och ha som glidarbil till jobbet nu i sommar!! 8-)

köptes för några veckor sedan. var besiktigad med 2or på båda länkarmar fram, parkeringsbroms och ett bromsljus. Har fixat detta nu men bilen hade "rostblommor" över hela sig alltså inga hål utan bara färg släpp ;) på dörrar skärmar m.m som jag pillar med just nu. Tänkte fixa det innan man visar upp den för bilprovningen. Har slipat ner rosten och lagt på primer och har börjat spackla lite. Ska svetsa trösklar samt ett hjulhus nu till veckan. Annars är den ruggigt fräsch undertill. Rullat 18000km. jag är 4 ägaren första ägaren hade den mellan 77 -99.

Höjde utseendet med en spolier ;)
Bild

plockat väck en dörr för rostlagning
Bild

höger framskärm klar
Bild

dörr
Bild

plockat väck stötfångaren. funderar på att byta ut till en -81? :?

Bild

inredning, smackat dit en sportratt då jag tröttnade på busratten :lol: en varvräknare hade inte suttit fel

Bild

Tanken efter rostlagning är att byta till 531 topp, extraktorgrenrör samt manligare avgasrör :D andra fjädrar hade inte varit fel heller men vill inte ändra för mycket då 70 talare speciellt dessa jubileums modeller inte växer på träd längre

kommentera lite nu ;)
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Götesson »

Ser trevligt ut. Tycker inte du ska byta till nyare grejer på den. Roligare med orginal saker till en sådan skönhet :D
Blir de ny färg på helabilen?
// Benjamin Filip Götesson
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Tobbe »

Var det denna som fanns i Ullared? Såg ju helt okej ut ändå.
Mille740
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 maj 2013, 16:28

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Mille740 »

det blir mer riktig seriös lackering senare, slipning och spackling står på schemat nu. nån som vet vart man kan köpa nya stripes? :)

Japp det är den ifrån ullared. Fick loss den för 1000kr. Hade du kollat in den också? ;)
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Tobbe »

Mille740 skrev:det blir mer riktig seriös lackering senare, slipning och spackling står på schemat nu. nån som vet vart man kan köpa nya stripes? :)

Japp det är den ifrån ullared. Fick loss den för 1000kr. Hade du kollat in den också? ;)
Såg den på Blocket o blev lite sugen. Dock har jag en 240 i liknande skick så struntade i den. Kul o se iallafall att den kom till nån som fixar till den. Btw, skulle inte denna tråden ligga i projektdelen? Jag vill ju se fortsättningen ;)
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Lina »

Skapligt skick.

Passa på köp nya regskyltar i år utan eumärke, nästa år så blir det standard med eumärke på nya skyltar. ;)
Bild
Mille740
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 maj 2013, 16:28

Re: Renovering av 244 Jubileum -77

Inlägg av Mille740 »

fyfan för eu ;)

har fixat lite mer med den nu. Fått besiktigat den och fick endast ett bra att veta på fjädersäte bak höger så nu får man glida runt lagligt :D Måste dock snygga till trösklarna samt ny lack. Bara fixat lite snabbt med hemmalack så man slipper skämmas med alla rostblommor som fanns :oops:

gjorde mycket med frontspolier. Funderar på att byta till svarta -81 speglar?
Bild

Bild

Fått hem motorrumsstag (som sitter på GT) som ska monteras. Sen får kopplingen bytas också tror den håller på att gå åt skogen. 35års gubba körning håller på att ta ut sin rätt ;)

Jag är också fundersam om vilken kamaxel jag ska montera. A-kam sitter på nu men ha en VX3 kam liggandes som är väldigt varvillig, drar jämt genom hela registret men saknar "knuffen" på högre varv som jag saknar. Funderar på V-kam eller om man skulle köpt nån trimkam från kg eller folkraceshop eller dylikt? :) K samt H kamaxel är ju svåra att få tag i och dom som finns är överpris på. Någon som har förslag?
Skriv svar