Glöd module

Allt som har med diesel motorer och system att göra
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Glöd module

Inlägg av schassen »

Hej volvo fränder.
Nu är konverterteringen nästan klar.
Så nu blir det en 245 90 med diesel från en 81 245.
Det jag har problem med är att bla få ström (kl 15 tändning) kabeln är blå med röd tracer.
Efter många letningar så hittar jag ju ett kontakt stycke gömt bakom säkringsdosan.
Det är 6 poligt precis som på 81 men inga placeringar eller kabel färger stämmer utom blå/röd som inte sitter på samma plats.
Nån som kan förklara?
Jag har naturligtvis inget schema på 90.Då hade jag inte behövt skriva här :idea:
Jag har diesel bok 81 samt 91 kopplings schema (där finns inte diesel med)
samt 92 el bok men då har man en anna kombo dieselmodule/relä ihopbyggt.
Samt tittat på Jon-Eriks annars eminenta sida.
Jag vet att jag kan bonn koppla men orginal är orginal och det vill jag ha.
Mvh Hans
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Glöd module

Inlägg av schassen »

Hej Alla jo 29 har tittat på mitt inlägg.
Inga svar :o Naturligtvis så vet jag att detta är ingen kundtjänst.
Men formulerar om frågan.
Det finns ett 6 poligt kontakt stycke vid säkringsdosan 245 årsmod 90 230f m47. i detta finns röd/vit. blå/röd. svart. blå. gul/ röd. samt röd.
OM? nu inte detta är till glödreläet vad är det då till?
Den svarta kabeln är jord.
Den blå/röda går till 8 poligt kontaktstycke motor rum = magnetventil insprutningspump används inte på en b230f tydligen.Då stiftet inte sitter där på bensinaren(motorsidan då)
Den blå ger tändningström via säkring 4 eller 5 som enl lappen på säkringsdosan ska vara för diesel.
Den röd/vita är dubbel och den ena går ju upp i kombiinstrumentet vad gör den där? och var fan andra delen tar vägen vet jag ej.
Gul/röd inte en blekaste
så även den röda.

Även om ni inte har en aning om diesel konverteringen så kanske nån vet vad den 6 poliga plinten är till samt vart kablarna tar vägen.
Mvh Hans
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Glöd module

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag är ganska säker på att den sockeln är till bränslepumpsreläet, som används på äldre modeller med K Jet-insprutningen.

Den blå/röda som går till motorrummet skulle i så fall kunna vara för matningen av värmeelementen i kallstartsregulatorn och tillsatsluftssliden. De ska ju ha ström först då motorn startat.

Röd/vit lär vara tändpulserna som talar om för reläet att motorn går, och en av dem går vidare upp till instrumentet och ev. varvräknare.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Glöd module

Inlägg av schassen »

Jag gjorde följande. Använde plinten tog bort gul/röd ersatte med inkopplad start signal från bryggan för startspärr aut. Lösa kablar från glöd relä motorrum
Tog bort Vit/röd ersatte med ny kabel till 1 poligt kontaktstycke hona 6.3mm kombi instrument. så jag tog bort 3 st och ersatte med nya men inkopplingen är ju korrekt. Och dessutom så funkade det :D
Nu ska jag bara lösa od indikeringen från m46 lådans relä.
Mvh Hans.
Roger
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 november 2011, 19:15
Ort: Enskede, Stockholm
Kontakt:

Re: Glöd module

Inlägg av Roger »

Tjena!
Har du inget elschema????????

Jag har satt i en D24T i min 245a som har en kabelmatta från en -90a eller -91.a och det var inga som helst problem.

Men jag förstår inte vad det är du frågar om????

Pratar du om Glödreläet? Det satte jag på vänster hjulhus bakom batteriet, kablarna som går ut till tändmodulen på en bensinbil kan man använda till att styra glödningen med.

/Roger
Skriv svar