Saknas bildregler?

Lägg förbättringsförslag och eventuella felrapporter här.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Saknas bildregler?

Inlägg av Posse »

Det kändes alltid så krångligt på förra forumet här att nödgas ladda upp bilderna till någon annan site och sedan länka in dem. Och massor med gånger råkade jag ut för att när jag öppnade trådar så hade bilderna försvunnit ur andras inlägg, bilder som säkerligen ofta hade haft en helt avgörande betydelse för informationen i inläggen.

En fantastiskt stor förbättring på det här forumet jämfört med det förra tycker jag är att man nu kan bifoga bilder direkt till sina inlägg! :D
Ett sånt här forum bildar ju med tiden en alltmer fantastiskt värdefull kunskapsbank om det tillåts att kontinuerligt växa till sig med nya trådar och inlägg med BEVARADE BILDER!

Dock kan jag inte finna något i Forumreglerna om vilken maximal storlek i antalet pixlar och bytes bilderna får ha?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Danne Engberg »

nej jag har lagt in det , men generellt så brukar det vara 800*600 på de flesta forum.
Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Posse »

Posse skrev:---
En fantastiskt stor förbättring på det här forumet jämfört med det förra tycker jag är att man nu kan bifoga bilder direkt till sina inlägg! :D ---
Jag får tyvärr inte detta att fungera längre - alltså att bifoga bilder direkt till mina inlägg... :? Får ni :?:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Nisse Hult
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2011, 00:40

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Nisse Hult »

Hmm. Testing mellan IMG-taggar.
Bild
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Danne Engberg »

Bild

du måste ha en hel länk med http://www.dinlänk.jpg och sen sätta dom mellan img taggarna
Bild
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Ibland hamnar Img taggen fel och då syns inte bilderna, dem måste sitta bakom och framför...inte ovan eller under...

Detta händer mig ibland då jag först matar in länkarna och sedan ska markera dem med "img"...

Exempel...
[img]
http://www.radikalen.com/wp-content/upl ... /Volvo.jpg[/img]
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av Posse »

I några trådar, t.ex. Volvo Museets dag 2013, har jag sett besvikelse/irritation över att bilderna inte synts i sin helhet. Exempeltrådens alla fina bilder är inlänkade från annat håll... och kanske är det bara med sådana bilder i för stort format som den oönskade beskärningen uppstår?

Kan webmaster ev konfigurera forumet så att nytillkommande bilder automatiskt anpassas för det tillgängliga uttrymmet?

Annars föreslår jag att regler visas varje gång man försöker illustrera ett inlägg, bildregler som anger max storlek, t.ex. 800 x 600 pixlar/bildpunkter, och 120 kB.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Saknas bildregler?

Inlägg av JimmyW »

Detta skall nu vara åtgärdat
Skriv svar