Tankar kring "konvertering" B230F -90

Här kan vi diskutera allt som rör E85 och kringliggande system
klang
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 april 2012, 14:20

Tankar kring "konvertering" B230F -90

Inlägg av klang »

Hej,

Eftersom jag står i begrepp att eventuellt bruka pärlan till att pendla, blev jag nyfiken på om det fanns några pengar att spara i att nyttja E85 för att spara mig själv pengar.

Jag gjorde då en snabb överslagsräkning på buy-back tiden.

Kalkyl E85

Bensinpris 2012-11-12: 14,33 (Tanka Rallarvägen)
E85 Pris 2012-11-12: 10,58 (Tanka Rallarvägen)

Skillnad pris/L = 3,75

Antagen förbrukning bensin 1L/10km
Antagen förbrukning E85 1x1,3 = 1,3L /10km (30% högre)

10,58x1,3= 13,754

BF95 14,33 - 13,75 = 0,58

Besparing/mil minst 0,58kr

Eftersom vi sedan bör anpassa maskin för denna spritkonsumtion.
In med ett Flexitune II, som verkar OK.
Hyvla toppen för kompressionsökning. (gratismaterial)
Kallare stift (gratismaterial)
Kortare kamrem
Sotningssats
Byte av bränslefilter.

Då får jag fram följande:

Kostnader konvertering:

Flexitune II 718kr+frakt = 800kr
Bränslefilter = 300kr
Sotningssats (högre komp topp) = 400kr
Kortare kamrem = 200kr

= 1700kr

1700 / 0,58 = 2931mil.

Buy back blir då med ovan kalkyl 2931mil för att spara in investeringen.
Då har jag inte tagit hänsyn till kortade serviceintervaller på motorolja, tändstift. Eventuella haverier som kan härledas till E85. (svårt på en gammal bil.. rasar bränslepumpen, var det E85.. eller var den bara sleten? osv..)

Det är möjligt med anpassad tändning, ställa upp de 6 grader som EZK möjliggör kan påverka förbrukningen åt rätt håll, då blir buy-backen rimlig.

Men närmare 30 000km anser jag lite väl högt.
Speciellt när jag inte har intresse att använda E85 under December, Januari, Februari. Då är jag lika imponerad varje gång den smäller igång i -20 på BF95. (och nej, motorvärmare finns ej monterat, ska jag in med en sådan ändras givetvis buy-back i negativ riktning)

Era tankar & erfarenheter? Ett ökat komp + tändning med en rimlig kam bör kunna göra lite på förbrukningen.
Givetvis blir bilen kanske lite fräsigare med högre komp.. men som pendlare spelar det ingen roll. Här snackar vi köra lagligt.
Vad är eran faktiska förbrukning? Rimlig buy-back?


Börja inte käbbla om miljö, det är ointressant i frågan. Nu diskuterar vi ekonomi.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Tankar kring "konvertering" B230F -90

Inlägg av janneR »

Min första tanke/fråga som dyker upp är varför du vill höja kompet.

Mvh Janne

P.S. Har du varit inne på etanol.nu och sökt kunskap där? Det är en site specialiserad på etanolfrågor.
244 GL -88b samt 244 GL -91
klang
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 april 2012, 14:20

Re: Tankar kring "konvertering" B230F -90

Inlägg av klang »

Kompet bär höjas för att få en förbättrad förbränning & förbättra "kallstart"
Sen ger det möjlighet till minska bränsleförbrukningen.

Med vänlig hälsning,
Klang
mandrom
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 januari 2012, 18:11

Re: Tankar kring "konvertering" B230F -90

Inlägg av mandrom »

Jag har kört många år med blandtankat, men kör nu en FFV. (100% E85)
Dom åtgärder du räknar upp är säkert riktiga, men som jag har förstått av att följa med på http://www.etanol.nu så bör du ta en sak i taget. Börja med en Flexitune II och se till att det fungerar fullt ut. Även med kallstarter. Det finns åtgärder för det också. En viktig del som skall vara med redan från början är att se till att luftförvärmningen fungerar. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Med en fungerande luftförvärmning får man en effektivare förbränning av etanolen. Den utnyttjas mer maximalt. Av detta förstår man att några öppna sportluftfilter inte gör sig så bra ihop med etanol. Den förvärmningen som satt i original duger gott.
I och med att E85 har ett högre oktantal (ca 104 oktan) så "känner motorn själv" att den kan öka förtändningen. Så att ändra det nu i början är lite överkurs. Det är detsamma med högre komp. Det kan man göra om man ändå skall göra något arbete på topplocket, men det är inget tvång att starta med det.
Andra kamaxlar etc. etc. har jag ingen erfarenhet av, men det är nog som med det övriga här, se till att du lyckas i första steget med konverteringen och varmluften. Sedan kan man lite smått ta ett steg i sänder.
Motorvärmare är naturligtvis bra, men låt mig berätta: Förra vintern var rekordkall på flera ställen. Av någon anledning som jag har glömt nu blev det så att jag inte kopplade in motorvärmaren. Det är ju fabriksmonterat i en fabriks-FFV. Nästa morgon var det -27° C kl 07:00 på morgonen när jag skulle iväg. Volvo säger i instruktionsboken att när det är under -15° bör man använda motorvärmare. Nu gjorde jag som sagt inte det och bilen startade hur lätt som helst. Det är en Volvo V70 2.0F -08.
Det finns många missvisande och falska rykten om E85. Bland annat att etanolbilar skulle vara omöjliga att starta när temperaturen går ner mot noll. Jag har lärt mig genom åren att dom flesta sådana här rykten kommer från sådana som aldrig har prövat själv att köra på etanol. Dom har hört eller läst om någons kompis kusins fd sambos jobbarkompis som fick väldiga problem när han åkte med i en etanolbil.
Jag är inte värst eller den kunnigaste på området etanolkonvertering. Långt därifrån. Men jag har kört flera bekymmersfria år och flera tusen mil med både blandtankat och 100% E85.
Ett tillägg: Min 245 -92 hade gått 30000 mil när jag började blandtanka den. I dag har den gått uppåt 37000 mil och går fortfarande blandtankat. Jag har inte rört en skruv i motorn i det avseendet.
Björne
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 april 2013, 10:09

Re: Tankar kring "konvertering" B230F -90

Inlägg av Björne »

Om jag får lägga till en grej, så satt jag framför datorn här om veckan och filurade . Min ena 240 som jag kör med på sommaren kunde jag köra ekonomiskt med E85, med att bara köpa en ställbar BTR. Sen efter jag bråkade med min gamle vinterbil med en 23A med 2.2 Jet så tänkte jag att jag måste komma förbi tempgivaren till boxen.. Lösningen kostade 10kr + frakt och 2 meter kabel.. Jag tog kontakten till tempgivaren och drog den till en potentiometer om är på 0-5Kohm och vips så hade jag en "CO" skruv i mittkonsollen . Biefekten blev att man kunde "boosta" systemet tillräckligt så man kunde köra på ren E85 :mrgreen:
Skriv svar