Kablage till motor 244 -82

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Kablage till motor 244 -82

Inlägg av AndersKarlsson »

Hej!

Har haft problem med att startmotorn hängde kvar när motorn var igång, felet berodde på att kabeln mellan motorkontakten och solenoiden var avskavd så det jordade mot motorn.

Bara att byta ut den kabeln tänker man, MEN, i motorels kontaken sitter det hane kablar (den som grejat med detta vet nog hur dessa ser ut, men ska fixa bild).

Någon som vet vart man kan få tag på dessa kablar? Kabeln är pressad i kontakten samt att det sitter en 25mm lång genomskinlig plasthylsa som skydd mot fukt / samt för att låsa i kontakten. Lite speciellt med andra ord.

Tacksam för svar, vore kul att få bilen fungerande igen.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av Lazze S »

Ta gärna en bild. Vad jag vill minnas satt det bara en vanlig flatstiftshylsa från motorhärvan. Är det den du menar ?
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av AndersKarlsson »

Här är en bild på kabelhärvan som går ut till motorn, pressad plasthylsa runtom stiftet, aldrig sett denna anslutning innan?

Vet att det går att skarva, men hela kablarna är så dåliga (silicon höljen)..

Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av Lazze S »

Det där är själva plinten mellan motor och huvudhärva. Tyvärr är dessa fabriksjutna så om du inte får tag på en fräsch härva är det skarvning som gäller. Lösa kablar som denna finns dock att köpa på Volvo, men dom är bara typ 1m långa och bara vita. Tror dom kostade ca 35.-/st. Från 81- användes dessa sk fuktsäkra skarvar på dom flesta Volvo, men dom används oxå av Saab och Scania. Från Saab kan du klippa långa bitar i valfri färg.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av Volvo245GLT »

Klipp av kabeln ett par cm från hylsan, skala änden, löd fast en ny kabel och sen krympslang ovanpå det. Gör lika i andra änden, mot startmotorn. :)

Åk annars till skroten och pilla ur endast denna kabel. Förhoppningsvis så kan du hitta en fräsch från någon senare årsmodell!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av AndersKarlsson »

Om nu Saab fortfarande har kablar med denna anslutning så slipper jag skarvning vilket vore mycket bra, ska kolla upp detta i veckan!

Annars får det bli att skarva och löda, det funkar iofs också, men hela kablar känns ändå bättre!

Bilen är en diesel så kan glömma att hitta finare kablar på skroten tyvärr!
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av AndersKarlsson »

Volvo hade somsagt bara med korta kablar, Saab i stan kunde inte lösa detta. Scania visste inte (de skulle kolla upp detta mera) men troligtvis inte..

Får bli skarvning, suck!

Men tack för hjälpen !
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av Amarace »

Lasse menade nog att du kan leta på skrotetn i Saabar efter passande kablar.

Själv brukar jag bara löda ny kabel på befintlig kabelsko.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kablage till motor 244 -82

Inlägg av Lazze S »

Amarace skrev:Lasse menade nog att du kan leta på skrotetn i Saabar efter passande kablar.

Själv brukar jag bara löda ny kabel på befintlig kabelsko.
Det jag menade var att på vissa Saaabar kan du hitta så pass långa kablar med pågjuten kabelsko så den räcker hela vägen utan att skarva. Bara provosoriskt skarva den trasiga med den hela och dra igenom slangen. Volvo är mej veterligt den enda som säljer dessa för repändamål, men alla vita och inte särskilt lång. Dom gjuts ju på kabeln så isoleringen går inte att eftermontera. Kallades när dom kom 81 på Volvo för fuktsäkra, men det är lite si och så med det.
Min 96a har såna till yttertempgivaren och dom var bara att klippa och skarva.
Skriv svar