Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

Hejsan har en volvo 244 från 1992 dock har den fått för sig att få el fel och idag för 3 gången.

Detta resulterade i att vindrutetorkarna ej går att slå på dock går dom av sig själva ibland. Vänster sidoblinkers funkar ej men främre och bakre.
Höger bak blinkers ligger på konstant men är den enda som blinkar på höger sidan desuttom lyser hellys varning på halv styrka inni i bilen alltså i mätarhuset.

Enda gången gick jag över alla jordpunkter jag kunde se och tänka mig och det började faktiskt funka andra gången funkade det ej men efter 2dagar med kupe och motorvärmare i bilen ståendes hela tiden funkade allt.

Dock denna tredjegången så var bilen så här när jag kom ut till den. Den funkade prima till skollan och ståt hela dagen inte gjort någonting.

Är det någon som har någon ide varför den gör såhär är ju jordfel iallafal det jag kan tänka mig men kan det vara något annat fel? Har någon annan fått samma symptom.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av janneR »

Du har problem med fukt och dålig kontakt vilket inbegriper dålig jordkontakt. Kontrollera alla kontaktstycken i berörda kretsar och avlägsna ärg, fukt samt smuts. Kontrollera även jordanslutningar och rengör vid behov. När det gäller sidoblinkersen kan det vara glädlampan som gått sönder.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

janneR skrev:Du har problem med fukt och dålig kontakt vilket inbegriper dålig jordkontakt. Kontrollera alla kontaktstycken i berörda kretsar och avlägsna ärg, fukt samt smuts. Kontrollera även jordanslutningar och rengör vid behov. När det gäller sidoblinkersen kan det vara glädlampan som gått sönder.

Mvh Janne
Första gången det hände var även denna sidoblinkers ur funktion och även högers sido och fram.

Som du säger är det problem med fukt troligen men första gången detta hände tog jag isär alla kontakter jag kunde tänka mig och spreyade med ärj läösare och gjorde rent och hade mig och fick allt att funka undrar dock hur detta felet kan återkomma trots tidigare åtgärd för inte så länge sedan?

Ljust nu funkar det igen fått stå med kupe värmare i så lär välla funka igen ett tag dock konstigt man ej hittar någon kontakt man tänker oj så den såg ut utan gjorde rent alla fast dom såg bra ut och endå krånglade det.

Tackar så mycket för svaret :) :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Posse »

Djo skrev:
janneR skrev:Du har problem med fukt och dålig kontakt vilket inbegriper dålig jordkontakt. Kontrollera alla kontaktstycken i berörda kretsar och avlägsna ärg, fukt samt smuts. Kontrollera även jordanslutningar och rengör vid behov. När det gäller sidoblinkersen kan det vara glädlampan som gått sönder.

Mvh Janne
Första gången det hände var även denna sidoblinkers ur funktion och även högers sido och fram.

Som du säger är det problem med fukt troligen men första gången detta hände tog jag isär alla kontakter jag kunde tänka mig och spreyade med ärj läösare och gjorde rent och hade mig och fick allt att funka undrar dock hur detta felet kan återkomma trots tidigare åtgärd för inte så länge sedan?

Ljust nu funkar det igen fått stå med kupe värmare i så lär välla funka igen ett tag dock konstigt man ej hittar någon kontakt man tänker oj så den såg ut utan gjorde rent alla fast dom såg bra ut och endå krånglade det.

Tackar så mycket för svaret :) :)
Du vore nog bra om du med en multimeter kunde mäta dig fram till var exakt det brister i jordkontakt. Ibland kan det sedan räcka med att lägga till en taggbricka om det är dålig kontakt vid en skruvad jordpunkt.

Vilket preparat menar du med "ärj läösare"?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Lazze S »

Kolla upp startkontakten i bakkant av tändlåset. Då den styr alla spänningar till säkringar och relän brukar den ofta vara boven vid såna här till-o-från fel.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

Posse skrev:
Djo skrev:
janneR skrev:Du har problem med fukt och dålig kontakt vilket inbegriper dålig jordkontakt. Kontrollera alla kontaktstycken i berörda kretsar och avlägsna ärg, fukt samt smuts. Kontrollera även jordanslutningar och rengör vid behov. När det gäller sidoblinkersen kan det vara glädlampan som gått sönder.

Mvh Janne
Första gången det hände var även denna sidoblinkers ur funktion och även högers sido och fram.

Som du säger är det problem med fukt troligen men första gången detta hände tog jag isär alla kontakter jag kunde tänka mig och spreyade med ärj läösare och gjorde rent och hade mig och fick allt att funka undrar dock hur detta felet kan återkomma trots tidigare åtgärd för inte så länge sedan?

Ljust nu funkar det igen fått stå med kupe värmare i så lär välla funka igen ett tag dock konstigt man ej hittar någon kontakt man tänker oj så den såg ut utan gjorde rent alla fast dom såg bra ut och endå krånglade det.

Tackar så mycket för svaret :) :)
Du vore nog bra om du med en multimeter kunde mäta dig fram till var exakt det brister i jordkontakt. Ibland kan det sedan räcka med att lägga till en taggbricka om det är dålig kontakt vid en skruvad jordpunkt.

Vilket preparat menar du med "ärj läösare"?
Jo men nu har jag grunkat lite mer så skaru få höra här och tror han under kan ha svaret på detta så ska kika hans ide och se annars får jag göra som du säger så tackar för din hjälp :D
Lazze S skrev:Kolla upp startkontakten i bakkant av tändlåset. Då den styr alla spänningar till säkringar och relän brukar den ofta vara boven vid såna här till-o-från fel.
Idag så hade den börjat igen när jag kom ut dock märkte jag att om jag hade läget innan tändläget på så fungerade vindrutetorkarna dock ej med tändläge eller med bilen igång dock fungerade vindrutetorkarna när jag slog av halvljuset och enbart hade parkeringslyset på.

började fundera om tändningslåset kunde spöka såhär kändes dock otroligt men med ditt svar känner jag mig rätt säker på detta med tanke på att det fungerar oftast men ibland ger upp är troligen något glapp där som dyker upp imellanåt då även signalhornet har krånglat ibland får kika på den där rakarn.

Tackar så hemskt mycket för ditt svar med :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Lazze S »

Den sitter bara med 2 skruv bakom tändlåset så den byter du lätt. Kolla bara så du får till rätt årsmodell då det finns 2 olika. Tror det var 89 eller 90 dom bytte. Satte tändlås från en 93a på min 83a och inget funkade. Plocka från ex.vis en 940 92-98 så bör du få rätt då senare 240 är svåra att hitta på skroten. Skillnaden är placeringen av kablarna då den skiljer på stiften invändigt.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Den sitter bara med 2 skruv bakom tändlåset så den byter du lätt. Kolla bara så du får till rätt årsmodell då det finns 2 olika. Tror det var 89 eller 90 dom bytte. Satte tändlås från en 93a på min 83a och inget funkade. Plocka från ex.vis en 940 92-98 så bör du få rätt då senare 240 är svåra att hitta på skroten. Skillnaden är placeringen av kablarna då den skiljer på stiften invändigt.
Borde denna pryl inte gå att beställa ny med eller är den oföskämt dyr?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Lazze S »

Törs inte svara på Volvos pris utan du får höra med dom. Ett beg går på några tior.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Törs inte svara på Volvos pris utan du får höra med dom. Ett beg går på några tior.
Okej får försöka åka förbi dom någon dag då eller fråga på mekonomen eller någe som har öppet på lördagar men tackar för dina svar :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Lazze S »

Är nog bara Volvo som har dom, har inte hört att dom finns i pirattyp.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Jordfel eller ej volvo 240 1992 AKUT

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Är nog bara Volvo som har dom, har inte hört att dom finns i pirattyp.
Okej men du ännu udare var att jag fann felet och det var vid ljusomkoplaren i motorrumet tog lös den vare en gammal tjuvkopling för extraljus tog bort den tejpade över tryckte ditt kontaktstyket igen sen så funkade det. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar