Hur är det med frysskyddet?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Posse »

Bild
Bild

Det börjar gå neråt noll grader på nätterna och idag ville jag med ett par gamla testare jag hade liggande kolla hur det stod till med frysskyddet i den gamla bil jag köpte i somras. Kanske uppåt en liter vanlig kylarglykol har jag sedan dess hunnit med att toppa upp med när jag sett nivån sjunkit något, men när jag nu sett hur mina båda testares utslag visar vet jag inte vad jag tro. Pilen på den färgglada testaren till vänster visade på -18 grader C. Men testaren till höger stannade precis ovanför där "NOL" (i METHANOL) syns, dvs inget av skalan för ETH.GLYCOL syntes över vätskeytan.
Det oroar mig förstås att testaren till högern inte verkar vilja kännas vid någon glykol alls. Jag vet alltså inget om huruvida det överhuvudtaget fanns något frysskydd - och isåfall vilket - i bilen när jag köpte den. Brukar det kunna förekomma METHANOL i gamla bilar... och kan det bli konstiga utslag om det råkar blandats med vannlig kylarglykol?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Volvo245GLT »

Bästa svaret är nog att bara släppa på nedre kylarslangen en stund... Sen fylla på med ny färsk blandning 50/50 glykol och (helst dest.) vatten.

Ingen ide att ens fundera om man dessutom står där och är osäker på vad någon tidigare ägare kan ha tömt i för blask.
Just metanol har jag dock svårt att tänka mig med tanke på dess låga kokpunkt.

När det gäller glykol är ju inte bara frysskyddet man vill åt, utan även vätskans korrosionshämmande egenskaper som försämras med tiden.

För att testa fryskyddet så kan man hälla lite av vätskan i en burk och stoppa in i frysen över natten.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Brat »

Eller så besöker man en välutrustad bensinstation och frågar efter att få låna deras optiska glykolmätare, med den suger man upp en rejäl droppe lägger det på glaset och kollar mot ljuset, dessa är bra mycket mer tillförlitliga.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Posse »

Volvo245GLT skrev:Bästa svaret är nog att bara släppa på nedre kylarslangen en stund... Sen fylla på med ny färsk blandning 50/50 glykol och (helst dest.) vatten.

Ingen ide att ens fundera om man dessutom står där och är osäker på vad någon tidigare ägare kan ha tömt i för blask.
Just metanol har jag dock svårt att tänka mig med tanke på dess låga kokpunkt.

När det gäller glykol är ju inte bara frysskyddet man vill åt, utan även vätskans korrosionshämmande egenskaper som försämras med tiden.

För att testa fryskyddet så kan man hälla lite av vätskan i en burk och stoppa in i frysen över natten.
Tack för tipset om att testa lite av kylarvätskan i frysen - jag känner mig lite förlägen att jag inte kommit på det själv! :oops:

Vad anser ni om tillförlitligheten hos sådana här testare?

Ang det min högra testare visade... kan det kanske bli så om om man har FÖR stor andel glykol? :? Kemi var ett av de ämnen jag hade svårast för i skolan...
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Posse »

Brat skrev:Eller så besöker man en välutrustad bensinstation och frågar efter att få låna deras optiska glykolmätare, med den suger man upp en rejäl droppe lägger det på glaset och kollar mot ljuset, dessa är bra mycket mer tillförlitliga.
Tack för tipset. Går det att med en sådan mätare fastställa om man även ev skulle råka ha för STOR andel glykol i kylarvätskan?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Posse »

Vad anser ni om Biltemas "Optisk glykol- och vätskeprovare"?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Amarace »

Du ha säkert en blanding mellan oilika typer av glykol, då kan man få så där konstigt resultat.

Jag skulle som sagt bara byta så vet man säkert.

Med för mycket glykol i kylarvätskan får du motsatt effekt, du sänker alltså, men det syns int epå en optisk mätare om det är för mycket eller för lite isåfall.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av 244 turbo »

Här nedan finns en fin tabel för att lättare förstå hur glyckol fungerar med vatten eller utan vatten och vilka grader det fungerar som frystskydd.
som sagt i sommar bilen så vill man inte ha något "frostskydd" men glykolen har ju smörjande och antikorisions egenskaper.
samt att kokpungten flyttas en anning med 50/50 blandning till 108gr och under tryck i systemet så kokar det inte förän +120gr c,
ren glykol kokar vid +198gr c och fryser vid -13gr c

=fyll inte bara i med glyckol för säkerhetsskyll som jag gjorde för 10år sedan och undrade varför det frös igen då det var -27gr c, det frös dagen innan och då helgarderade jag det hela med extra glykol.

åk till en bensin mack och kolla med rikriga grejer om ni inte har det hemma.



http://www.davidslaxhjalp.se/Fryspunkt.pdf
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Sen så är det så att gäller det en bil som bara skall stå, så räcker det att det finns glykol. Det kan fortfarande frysa men så länge det finns glykol i vattnet så får man inte den "sprängverkan" som rent vatten har, det bli mest en issörja som inte gör någon större skada.

Men kör man med bilen så ställer det så klart saken i ett annat ljus.

Metanol har jag för mig användes riktigt gammalt tillbaka (nu snackar vi väl bilismens barndom ungefär) men glykolen tog över just på grund av det Linus säger, låg kokpunkt.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur är det med frysskyddet?

Inlägg av Posse »

Då snart nog i höstas lydde jag råden och fick kylarvätskan testad på en mack. Resultatet i deras optiska glykol- och vätskeprovare skiljde sig högst en grad från vad min färggranna provare till vänster på bilderna visat hemma! :)

Men kanske borde man ändå för säkerhets skull skaffa sig även en optisk glykol- och vätskeprovare... :roll:
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar