Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av PH_ »

Hej. Jag håller på och letar efter en billig pendlarbil. Ändrad jobbsituation ledde till att jag istället för 3min gångväg till jobbet nu får åka 12mil om dagen... 240in duger mao inte till bruksbil längre.

Jag har spanat (snöat in?) på egentligen två alternativ.

Skoda/Caddy 1,9D Pickup - Skatt 2500, försäkring ca 2300 - Förbrukning 0,5 till 0,65
+ Flak
- Rost
- slö

Peugeot 206 1,6 16v - Skatt 12-1300?, försäkring ca 4000 - Förbrukning 0,58-0,75
(övriga motoralternativs förbrukning har jag ingen koll på)
+ kul att köra
+ galvad kaross
- bakvagnen bäckar ihop förr eller senare (kostar 7000kr att byta)
- "fransk" med allt vad det innebär

Jag har tänkt att lägga mellan 5 och 15tkr men max 20. Ska egentligen bara vara flytta röv bil.

Någon som har förslag eller input?
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av 240_kalle »

tänk på att ju billigare pendlarbil så destu mera får du att tanka för..
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
240in
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2012, 11:18

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av 240in »

Lägger min röst på Skoda då det är en folkvagn i princip.
Nu vet jag inte vad du har för budget.
Men annars är ju Lupo 3L tror jag den heter rätt bränsle snål.
För mig går franska bilar bort då jag bara haft strul med sådana samt dom i min närhet som haft sådana.
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av Cpt Tuttle »

I det fallet är det fel, det är snarare VW Caddy som är en Skoda i grunden.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av Jon-Erik »

Om det är en pickis...
Caddy skåp var samma som Seat.
Det var lite förvirrande då dom hade 2 st VW Caddy samtidigt som var 2 helt olika bilar egentligen!
Bara namnet var lika...
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av GT-Mannen »

Och för att röra till det ännu mer så är Caddyn framifrån till utseendet väldigt lik Polo 95-99 men inte en enda reservdel från Polon passar för den är aningen bredare.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av PH_ »

240_kalle skrev:tänk på att ju billigare pendlarbil så destu mera får du att tanka för..
Stämmer i mångt och mycket ja, men det är ju inget som är hugget i sten.
240in skrev:Nu vet jag inte vad du har för budget.
5-15tkr tänkte jag lägga mig i budget men upp till 20k kan jag lägga för "rätt" bil, absolut inte över. Stod i första posten.
240in skrev: Men annars är ju Lupo 3L tror jag den heter rätt bränsle snål.
För mig går franska bilar bort då jag bara haft strul med sådana samt dom i min närhet som haft sådana.
Har spanat lite på Lupo/polo men tycker båda är överprisade, men det är helt klart ett alternativ. "Fördelen" med 206an är att jag skruvat en del med dem (tjejen har en peugeot 206 xsi) och jag nu vet precis vad det är för skit. Bra både för att man vet vad ger sig in på och man ska pruta på.




Det lutar nog ändå mest åt en skoda/caddy pickup, alternativt golf/polo/caddyskåp med turbo diesel eller lastbilsreggad audi diesel..

Rätt objekt får nog avgöra det hela..
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jon-Erik skrev:Om det är en pickis...
Caddy skåp var samma som Seat.
Det var lite förvirrande då dom hade 2 st VW Caddy samtidigt som var 2 helt olika bilar egentligen!
Bara namnet var lika...
Korrekt, men nu var det en pickup han frågade om, så. :)
Caddyn är egentligen baserad på Seat Inca som i sin tur är baserad på Ibiza/Cordoba ja.
En Polo under skalet men karossen är egen.
Även Polo Variant och Polo Classic (dvs. sedanmodellen) är Seatbaserade bilar, det är egentligen bara hatchbacken som är en "riktig" Polo.
Det märks då lite skillnad ändå, mitt ex hade en Polo Variant och den satt jag helt okej i, sedan provsatte jag mig i en Polo Hatch och trodde inte det var möjligt..... :roll: ...märkbart trängre bil.

Caddy Pickup är egentligen en Skoda som sagt. Ofta får jag frågan hur jag kan påstå att det är så, och inte tvärt om? Jo, Skoda Pickup är ju en variant på Skoda Felicia. Skoda Felicia är i sin tur ingen VAG-konstruktion (även om vissa saker som t.ex. en del av motorerna härstammar därifrån), utan är en vidareutveckling av den gamla Skoda Favorit-modellen från 80-talet som konstruerades innan VAG tog över. Därför är det väl den sista Skodan som kan sägas vara en egen konstruktion, för från och med Octavian som delade plattform med Golf Mk4 så har det ju rört sig om VAG-konstruktioner.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Billig pendlarbil - Tipsa gärna!

Inlägg av PH_ »

Det blev en Skoda Pickup från 2001. Rostig och dan. Jag är inne på första fulltanken och har kört 25mil på drygt kvarts tank, vet inte hur "linjär" tankmätaren är men än så länge bådar det gott :)

Beräknar att ha tjänat in bilen på drygt 6månader så det får anses helt ok. Nu blir det inga mer pendlarmil på 240in iaf. Från bruksbil till entusiastbil på ett nafs.

Ska bli skönt att kunna ta tag i sådant som jag tidigare dragit mig för (eller resulterat i dygnetrunt stressmeck på helgen och ett ilskt hondjur hemma) iom att jag hela tiden behövt hålla 240in rullande då den använts som bruksbil.

Lite plusgrader i verkstaden nu bara så :)
Skriv svar