En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av D.E »

BERTONE skrev:är den blåe kombin en 265:a eller 245:a verkar vara en usa modell.
oxå en kompis till min 262GL.
Ser ut att vara en 265GL -76 tycker jag. :cry:

Edit: Varför skrev jag -76? Kan lika gärna vara -75. :mrgreen:
Senast redigerad av D.E den 10 december 2011, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
'76 245L Turbo
'83 242DL
HFL
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 november 2011, 21:06
Ort: Runhällen

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av HFL »

D.E skrev:
BERTONE skrev:är den blåe kombin en 265:a eller 245:a verkar vara en usa modell.
oxå en kompis till min 262GL.
Ser ut att vara en 265GL -76 tycker jag. :cry:
Som dessutom fallit ur registret, dvs, den har nog stått där ett bra tag.

Jag har kollat upp samtliga bilar som har ett synligt regnr och den som stått där längst har stått sen slutet av 1980-talet.

Den orangea 244an som syns på en av bilderna har gått 7000mil.

En av hans 242 GT blev importerad till Sverige 2006.

Typiskt fall av samlarmani som gått lite överstyr och det är nog bara att inse att många av dom där bilarna inte är räddningsbara tack vare underlaget dom står på. Jag kollade upp gården på google maps och det verkar som att bilarna som stod vid den röda ladan har flyttats sedan bilderna togs.
744 Turbo Intercooler 1990
absolutkung
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 november 2011, 20:29

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av absolutkung »

Finns de någon adress dit ? :)
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av GT-Mannen »

HFL skrev:En av hans 242 GT blev importerad till Sverige 2006.
Om det är 80:an du menar så var den, om jag inte minns fel, helt rostfri då. Det lär den ju knappast vara nu med tanke på underlaget. Innan moderkortet på min förra dator brann upp för två år sedan (och förstörde hårddiskarna :( ) hann jag spara en hel del bilder på den som ägaren mejlade till mig.

För övrigt fick jag det till fyra stycken 242 GT. En 78:a (där bakrutan ligger lös), två 79:or och så 80:an. Hade väldigt gärna vela haft samtliga, men har varken plats eller tid för dom.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av mackan »

GT-Mannen skrev:
HFL skrev:En av hans 242 GT blev importerad till Sverige 2006.
Om det är 80:an du menar så var den, om jag inte minns fel, helt rostfri då. Det lär den ju knappast vara nu med tanke på underlaget. Innan moderkortet på min förra dator brann upp för två år sedan (och förstörde hårddiskarna :( ) hann jag spara en hel del bilder på den som ägaren mejlade till mig.

För övrigt fick jag det till fyra stycken 242 GT. En 78:a (där bakrutan ligger lös), två 79:or och så 80:an. Hade väldigt gärna vela haft samtliga, men har varken plats eller tid för dom.

/Håkan
Vad var hans inställning till bilarna då? Vad har han för mål? Vill han renovera alla och kunna köra med dem eller?
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av GT-Mannen »

mackan skrev:
GT-Mannen skrev:
HFL skrev:En av hans 242 GT blev importerad till Sverige 2006.
Om det är 80:an du menar så var den, om jag inte minns fel, helt rostfri då. Det lär den ju knappast vara nu med tanke på underlaget. Innan moderkortet på min förra dator brann upp för två år sedan (och förstörde hårddiskarna :( ) hann jag spara en hel del bilder på den som ägaren mejlade till mig.

För övrigt fick jag det till fyra stycken 242 GT. En 78:a (där bakrutan ligger lös), två 79:or och så 80:an. Hade väldigt gärna vela haft samtliga, men har varken plats eller tid för dom.

/Håkan
Vad var hans inställning till bilarna då? Vad har han för mål? Vill han renovera alla och kunna köra med dem eller?
Jadu, intrycket jag fick då var att 80:an bara skulle snyggas till (den saknade lite smådetaljer då). Hade ingen aning om att han hade dom andra bilarna förrän nu.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Djo »

att säga att dom ej är rädningsbara pågrund av underlaget dom står på okej vist dom är förmodligen totalt uprostade men om man vill lägga ner dne tiden ståre ju endel volvo 242/244/245or på skrotarna som faktiskt har helt okej golv så har man kunskap råd och vilja skulle man ju kunna transplantera hela golvet från en hyffsad frisk mycket jobb vist men sett en som gjorde så med en 745a på nätet förutt minns tyvär dock ej vart.

obs har dock ej den kunskapen själv inte än iallafal.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Pierre
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 november 2011, 10:09

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Pierre »

Jag har sålt en beige skinninredning till denne man. Han har ett flertal bilar till, bl. a ett antal 262or. Dessutom har han den 264 som Volvo monterade en turbinmotor i under 80-talet. Volvo satte i en fabriksny PVR6a och sålde den via Tjänstebilar. Snöt den minutrarna före mig.

Jag har hört om denna förstörelse, och jag vet inte vad man kan säga. Samlarmani, javisst. Men att man är så manisk att man köper upp bilar det gör han fortfarande) och bara låter dem förstöras är inte kul att se.

Den som tror sig kunna få köpa någon av bilarna är helt fel ute. Han säljer inte. Så är det.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Volvo245GLT »

Och jag som har dåligt samvete för att mina redan halvt upprostade 245 GL av senare modell får stå på gräsmattan bakom huset i vinter... :roll:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av cl3mens »

Happ, bara för mig att lägga namnet på minnet och inte sälja en enda skruv till människan då...
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kom och rädda min 164E från samma öde till nästan inga pengar alls i stället för att sitta här och beklaga er... ;)
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
interCOOLer
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 november 2011, 02:37

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av interCOOLer »

Cpt Tuttle skrev:Kom och rädda min 164E från samma öde till nästan inga pengar alls i stället för att sitta här och beklaga er... ;)
Hade jag mer än gärna gjort, priset är det inget fel på, men avståndet för en bil som inte går för egen masikn är tyvärr för långt.
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av BERTONE »

Passerade Volvokyrkogården för några dagar sen.
Ursäkta bildkvaliten

Bild
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av AndersKarlsson »

Tragiskt :(
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Djo »

Trökit att dom fortfarande står kvar där och ej tagits omhand på.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av Cpt Tuttle »

Underbart. ;)
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
S.Österdahl
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 november 2012, 23:54

Re: En stor mängd övergivna äldre Volvobilar

Inlägg av S.Österdahl »

janneR skrev:Vi får väl åka dit i samlad trupp och ge ett bud på bilarna.

Mvh Janne
Instämmer ! Såg ett par som man blev sugen på att fixa upp ..
Skriv svar