Mystiskt ljusproblem

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Volvobrud83
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 december 2011, 21:12
Ort: Rogne, Oppland

Mystiskt ljusproblem

Inlägg av Volvobrud83 »

Jag har ett mystiskt problem med min Volvo 240 GL -88A m B230F. För en tid sedan så slutade instrumentbelysningen att fungera samt positionsljuset fram, så gjorde jag stötdämparbyte framme och då jag backade ur garaget på kvällen så fungerade plötsligt instrumentbelysningen och positionsljuset men hel och halvljuset har nu lagt av... Någon som vet vad detta kan bero på eller vad som kan ha hänt??

Jag har kollat säkringarna inne i bilen och alla är hela...
Bild
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiskt ljusproblem

Inlägg av janneR »

Ett vanligt problem är ärgning i kontaktstycken eller säkringar, säkringen är hel men ärgad och då blir det ingen kontakt.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Mystiskt ljusproblem

Inlägg av schassen »

ljusrelät? under pedalerna? kanske. Mvh Hans
Volvobrud83
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 december 2011, 21:12
Ort: Rogne, Oppland

Re: Mystiskt ljusproblem

Inlägg av Volvobrud83 »

Ljusrelä under pedalerna?? ... visste att jag hade ett på insidan framskärmen...
Bild
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiskt ljusproblem

Inlägg av janneR »

Volvobrud83 skrev:Ljusrelä under pedalerna?? ... visste att jag hade ett på insidan framskärmen...
Det på insidan av framskärmen är stegreläet som styr hel och halvljus. det som "schassen" antagligen menar kallas avlastningsrelä för ljuset och sitter på torpedväggen bakom och strax ovanför pedalstället, kan vara fel i det.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Mystiskt ljusproblem

Inlägg av Lazze S »

Reläna vid pedalerna brukar bli överbelastade och brinner. Du ser direkt på plintarna om dom börjat smälta om du har problem där.
Skriv svar