Fundering om DVD

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Fundering om DVD

Inlägg av Lazze S »

När jag tidigare köpt DVD-filmer från USA så har dom ju varit i region 1, så det krävs regionfri spelare. Men hur är det med Bluray? Enligt vissa finns det nåt liknande system även på dom. Köpte hem några på prov och dom fungerade utmärkt på en svenskköpt spelare, bara att textningen var på eng/fr/sp, men vem bryr sej om det. Såg oxå att dom amerikanska versionerna hade längre speltid än motsvarande man köpt i Sverige.

Nån som vet nåt om detta ?
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fundering om DVD

Inlägg av Lazze S »

Ingen som har en susning ?

Har letat efter Family Guys parodi på Star Wars men inte hittat 3e filmen. På Elgiganten sålde dom ut en massa DVD för 29.-, och mitt i högen låg hela serien i 3-box och bluray. Hade kostat 399.- innan.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Fundering om DVD

Inlägg av PH_ »

Jag har faktiskt inte reflekterat på detta.. Sist jag hörde talas om att filmernas olika regioner vållade problem var i DVDs begynnelse, och jag har aldrig råkat ut för problem trots att jag har en samling knepiga musikdvder från världens alla hörn, som man tycker borde ställa till det om inte annat.
Laban
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 november 2011, 18:27

Re: Fundering om DVD

Inlägg av Laban »

Ja, det stämmer att (vissa) Blu-Ray har regioner, A, B, C. Eller så har de ingen regionskod alls.
På tex http://www.dvdcompare.net kan man se vilken kod skivorna har eller om de är regionsfria.

Bild
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Fundering om DVD

Inlägg av Lina »

Kan ta Usa som exempel, många filmer från Usa är regionsfria på bluray. Alla titlar från Universal & Warner samt många från Paramount & Sony. Fox & Disney kör med regioner på nästan allt.

Det bästa är att köpa en regionfri spelare så man kringgår filmbolagens trams
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Fundering om DVD

Inlägg av Lazze S »

Har sökt en regionsfri blurayspelare, gärna inspelningsbar med HDD, så kanske jag kan föra över Volvo-band på NTSC då min nuvarande bara tar PAL. Har därför kunnat rensa ut alla svenska Volvo-videos. Allt för att rädda banden och minska utrymmet.

Står inget på dessa filmer om region A, men dom funkar på en svensksåld blurayspelare, Sony.
Skriv svar