244 GLT -84 (Diplomaten)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Tänkte jag kunde dela med mig av mitt lilla projekt "Diplomaten" som har pågått sedan mars i år (2012)... Fick syn på denna nostalgitripp kan vi väl kalla den för :D för ynka 9000:- på blocket!

Bilen är alltså en 244 GLT 1984 som såldes ny till svenska staten (utbildiningenheten) och skeppades direkt till Spanien för att gå i ägorna hos en diplomat vid namn Bengt Whaler, den rullade och servades i Spanien fram till 1989. Vid den tidpunkten slutade Bent sin tjänst och tog över bilen (privat) och tog hem den till sitt hem i Loftahammar (precis utanför Västervik där jag bor). Lite rolig historia med andra ord, alla export, import och försäljningspapper finns sedan bilen va ny.

Sen att den har utrustning som: AC, Elhisssar, C-lås, Elbackspeglar, Dimljus, Jalusi, 1031 axel m.m. gör ju inte saken sämre heller 8-)
Vad är då tanken med denna? Jadu! Helt enkelt originalbil... Enda som kommer vara kvar är sänkningen som syns på bilderna (en XC har jag redan...). Kommer att slänga upp bilder allt eftersom, men nu blir det ju ett par stycken på direkten!


Nyss hemkommen från E-tuna (där jag köpte bilen)
Bild

Helvete vilka nostaligtrippar man får när man ser denna fronten!
Bild

En röv i min smak ;)
Bild

Sitter KG extraktor och JT 3", detta kommer dock plockas bort och byggas om!
Bild

Kontoret, härlig klädsel!
Bild
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Det finns mkt att göra, men någonstans ska man ju börja... Under semestern plockades bakaxeln ner och fick alla bussningar bytta, nya bromsdetaljer och nya dämpare samt att den slipades ren och målades så i dagarna som kommer nu (september) ska axeln tillbaka på bilen så hon får komma ner på fötter igen efter en hel sommar på pallbockar :|
Ska byta olja i axel, växellåda och motor innan bilen rullar igen också!

Bild
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Under tiden som man väntat på delar till axeln (samt varit lite uttråkad) så har jag småpillat med lite saker... Kopplat in alla extramätare (dock ingen bild på detta). Sitter (Volvo Original förståss) Oljetemp, Oljetryck, Voltmeter, Yttertemp, Ekonomimätare samt lilla klockan!

Fälgarna har fått sig en rejäl puts också, dock osäker på om man ska behålla dessa...? Dom är ju inte original, men dom är ju rätt så tidstypiska!

Bild
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Yttligare en vacker dag under semestern fick jag för mig att riva bort fram och baklysen för att kolla skicket på plåten (samt putsa förståndet ur dessa delar och bakomliggande plåt!). Blev positivt överraskad över hur fint och rostfritt det var bakom lysena! Bilen är ju i princip rotfri vid annblick, men man vet ju aldrig vad som kan finnas bakom paneler m.m!

Bild

Bild

Har sedan bilderna tagit bockat till och lackat iordning insynskyddet under bilen också...
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Danne Engberg »

tillbaka till 240 träsket jocke.... Man kommer alltid tillbaka
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Tilly »

Den där var inte dum! Känns ju som den kommit till precis rätt person också för en GLT som är så intakt skall ju givetvis hållas original. Det finns ju nästan inga kvar. Känns som att skicket borde vara mycket bra när det ser ut sådär bakom lyktorna.

Angående fälgarna så tycker jag Pentafälgarna är några av de icke-originalfälgar som gör sig bäst på 240. Men det hade ju varit fint med Virgo också, går ju att växla om man har lust.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Danne Engberg skrev:tillbaka till 240 träsket jocke.... Man kommer alltid tillbaka
Hehe, det är väl så... Hade hoppats lite på att ha bilen färdig till träffpunkt 80, men ser ut som ekonomin sätter stopp denna gång! Men det kommer ju ett nytt år och nya träffar :D
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Djo »

Ser fint ut :)

men du ska väll tillbaks med reflexrampen? annars är jag ute efter en i bra skik 8-)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Djo skrev:Ser fint ut :)

men du ska väll tillbaks med reflexrampen? annars är jag ute efter en i bra skik 8-)
Tackar tackar, och det är klart rampen hittade tillbaka, det är ju lite av en tillbehörsbil :D
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Djo »

Jocke B skrev:
Djo skrev:Ser fint ut :)

men du ska väll tillbaks med reflexrampen? annars är jag ute efter en i bra skik 8-)
Tackar tackar, och det är klart rampen hittade tillbaka, det är ju lite av en tillbehörsbil :D
okej fan inte lätt få tag i reflexramper i vetigt skik idag hade en på min då jag köpten men den var trasig och gick ej att montera av hel heller vart bara skrot :cry: menmen får fortsätta leta.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Idag målades bromssköldar (som är helt rostfria!) och bakre bromsok i silver... Imorgon är tanken att bakaxeln ska sättas ihop med länkarmar och förhoppningsvis komma upp under bilen innan helgen!
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av AndersKarlsson »

Riktigt kul bil med all utrustning och känd historia! :) Kul med någon likasinnad som bor i närheten. Bor själv i Överum!
Volvo-Freddie
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 oktober 2012, 14:38
Ort: Nykarleby(Finland)

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Volvo-Freddie »

Känns fint när det finns kvar orginala GLT:s tas omhand. Pentafälgarna passar riktigt fint under din bil :) Tummen upp för det här
Fattig är bara den som räknar sina pengar

Bild

Volvo your dream our reality
Jocke B
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 mars 2012, 04:47

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Jocke B »

Hoppsan, nu var det ett tag sedan man skrev här... Men bilen lever iaf! Och har körts in i garaget över vintern för lite pill! Första projektet var att återställa "el-femman" i spaken och inte på en knapp i panelen som det satt förut. Det var ett helt HELVETE att få upp kablarna i spakstället :lol:

Just nu har jag rivit ner i princip hela instrumentpanelen inkl. alla extramätare för att "elsanera" lite och koppla in mätarna (bara volt-mätaren som fungerar i dagsläget)...

Bevis på att bilen lever! :mrgreen:
Vindavvisarna? Ska dom vara eller inte vara? (svår att se, men det sitter på framdörrarna...)
Bild
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av 244 turbo »

Dom ska vara på :shock:
eller finns det något annat allternativ ;) :lol:
Jätte fin bil du har :D :D
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 244 GLT -84 (Diplomaten)

Inlägg av Djo »

vindavvisare genomskinliga ne är ej så snyggt snygare om du tonar dom svarta men skaffa helst till bakdörarna med då annars skipa det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar